Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Nummer 1716 brandmerkt je voor het leven

Marloes 19 oktober 2017 Auteur
"Ik zie je. Je hebt honger. Je bent een mens."


Twintig jaar geleden bracht Heather Dune Macadam het verhaal van Rena Kornreich Gelissen voor het eerst uit in de vorm van Rena’s belofte. Twintig jaar later verschijnt het verhaal opnieuw, vertaald door Sylvia Wevers, maar nu met een historische toelichting. Dune Macadam kon afmaken waaraan ze eerder begon. Rena maakt dat zelf niet meer mee. Haar verhaal blijft echter in een unieke vorm bestaan.

Rena’s belofte lijkt in eerste instantie verdacht veel op de talloze andere oorlogsmemoires. Rena heeft als joods meisje de Tweede Wereldoorlog voor het grootste deel meegemaakt in een kamp. In haar geval betrof het Auschwitz. Al snel blijkt het verhaal van deze joodse nét een beetje anders: Rena behoorde tot de vrouwen die op het eerste transport naar het kamp zaten. Jaren na de oorlog spreekt de Amerikaanse Heather met haar, waarna ze Rena’s verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk probeert weer te geven.

Dit is zeker in het begin van het verhaal goed te merken. Dune Macadam blijft, na een verantwoording over haar zoektocht vooraf, dicht bij de werkelijke weergave van het gesprek. Dit doet ze door Rena’s gedachtegang in het begin zo te verwoorden zoals het ging: heen en weer springend in de tijd en met tussenposen. Af en toe onderbreekt Rena haar verhaal om terug te keren naar het heden. Daarin neemt ze de lezer mee. Dit is slechts voor even. Wanneer Rena echt op stoom komt, wordt haar verhaal zonder onderbrekingen en met indrukwekkende afbeeldingen verder weergegeven.

Het verhaal begint in 1920 met een korte schets van Rena’s familie. Rena vertelt hoe het gezin eruitzag en hoe haar geliefde niet-joodse Andrzej eigenlijk de liefde van haar leven was maar het niet mocht zijn. Ze beschrijft het begin van de oorlog, waarin de joden steeds minder mochten, steeds harder moesten werken en minder mochten geloven:

"Wanhopig keken papa en de anderen toe hoe ons geloof werd vernietigd door de vlammen."


In het begin is het verhaal voornamelijk beschrijvend. De weinige dialogen sieren de pagina’s, maar de lezer moet het vooral doen met aandacht voor de gebeurtenissen en gedachten rondom Rena. Toch slaagt Dune Macadam erin het verhaal in die fase levendig te houden. Het simpele toegankelijke taalgebruik en haar oog voor detail helpen daarbij. Als lezer word je vrij moeiteloos meegenomen in het verhaal en ontdek je samen met Rena de verschrikkingen van de start van de oorlog.

Dit alles verandert wanneer Rena naar het werkkamp Auschwitz gaat. Indrukwekkend realistische dialogen komen meer naar de voorgrond en de enscenering van het verhaal wordt sterker. Middels voetnoten met daarin informatie over de oorlog geeft Dune Macadam de lezer de nodige historische bagage mee. Tegelijkertijd blijft het verhaal uiterst gedetailleerd. Je kunt het gekraak van schedelbotten horen, evenals Rena op het moment dat ze haar verhaal vertelt.

En dat verhaal is indrukwekkend. Rena vertelt over de verschrikkingen in het kamp, de heersende ziektes, de angsten die de gevangenen hadden en de meedogenloze houdingen van sommige Duitse soldaten. In haar vertelling schuwt ze niets: lijken, geweld en gruwelijke psychische kwellingen worden de lezer niet onthouden.

Rena’s belofte is een toegankelijk verhaal, vol goed vormgegeven dialogen en bijzonder indrukwekkende herinneringen. In de kern behoort het boek tot de dikke stapel oorlogsromans met memoires van slachtoffers en zal het de wereld niet écht doen veranderen. Echter, de levendige weergave van het verhaal, de bijzondere aandacht voor ook de periode voor en na de zwaarste jaren in Auschwitz én het oog voor onbekende details uit het oorlogsleven, maken het boek nét even anders. Heather Dune Macadam slaagt met vlag en wimpel: Rena’s verhaal blijft bestaan. Samen met Rena heeft ze van een nummer een mens gemaakt.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur