Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Beleg in een generatie-clubsandwich

Marloes 16 oktober 2017 Auteur
"Het begon, zoals alles leek te beginnen, met de belfie."


Als doorsnee moeder van bijna vijftig heb je het zwaar te verduren. Je hebt je gezin, je a-romantische man, je lichaam dat niet meer mee wil werken, je nieuwe baan en je lang verloren liefde die weer om de hoek komt kijken. Tenminste; zulke dingen overkomen je als je Kate Reddy heet. Allison Pearson (1960) beschrijft het leven van deze midlifer in Sandwichvrouw, het vervolg op Hoe krijgt ze het voor elkaar. De roman, vertaald door Martine Vosmaer en Karina van Santen heeft een humoristische inslag. Het verhaal is herkenbaar, maar over de top.

In Sandwichvrouw maakt de lezer opnieuw kennis met hoofdpersoon Kate. Ze is inmiddels bijna vijftig en heeft voldoende ellende in haar leven om een eigen roman te kunnen schrijven. Allereerst heeft haar dochter een belfie, een foto van haar kont, naar vrienden gestuurd en de foto wordt over het digitale web verspreid. Tegelijkertijd moet ze leren leven met het feit dat haar lichaam een jaartje ouder wordt. Geheel gegrepen door alle ongemakken die daarmee samengaan, probeert ze alles tegen te houden. Haar man Richard lijkt in een crisis te verkeren en hun huwelijk nadert een ongeëvenaard dieptepunt.

Al snel moet Kate talloze ballen in de lucht houden. Ze moet het leven en de schoolcarrière van haar dochter redden, wordt geïnstrueerd het moeilijkst te verkrijgen kerstcadeau voor haar zoon te halen en probeert op de arbeidsmarkt te komen, maar ontdekt dat vijftig niet het nieuwe vijfentwintig is. Wanneer vroegere liefde Jack ook nog om de hoek komt kijken, lijkt Kates chaotische leven compleet.

Opvallend in Sandwichvrouw is de humoristische verteltrant van Pearson:

"Bovendien is iedereen in kerstkostuum, wat het identificatieproces niet echt versnelt. Hij is al snel verwikkeld in een verhitte discussie met een sneeuwpop."


Verrijkt met bijzondere vormen van beeldspraak, "Afgezien daarvan is hij moeilijker wakker te krijgen dan een heilige op een graftombe", zet ze een zeer scenisch beschreven verhaal neer. Iedereen – zelfs de vrouw die nog niet bijna vijftig is, geen pubers heeft, het moet doen zonder een man met een midlifecrisis en niet op zoek is naar verloren liefdes – zal zich op een of andere manier herkennen in het dwaze leven van Kate. Helaas overschrijdt Pearson daarbij regelmatig de grens met het woordje ‘te’. Elke gedachtegang en gebeurtenis wordt zo vergroot en overdreven weergeven dat het boek op diverse plaatsen schreeuwerig wordt. Het is simpelweg té lang lollig en té vaak over de top; het maakt de lezer moe.

De plot is simpel maar effectief: Pearson beschrijft het leven van een bijna-vijftiger en laat haar allerlei balletjes in de lucht houden. Hoewel het wel heel veel balletjes zijn en er bij vlagen te veel nadruk komt te liggen op het ‘te dik, ‘te oud, ‘te dom’ of ‘seksloos’-gehalte, werkt het verhaal aanstekelijk. De dagelijkse rompslomp waar Kate zich in bevindt is herkenbaar. En die herkenbaarheid werkt. Het drukke leven van Kate wordt perfect weergegeven en is invoelbaar. Haar verdriet en paniek rondom de dingen die dochter Emily doet is begrijpelijk, evenals haar stress rondom het goed presenteren van Kerst. Absurde elementen, zoals haar enorme obsessie voor het verbergen van haar leeftijd, worden op die manier acceptabel en bij vlagen hilarisch.

Helaas wankelt de weergave van de plot. Het verhaal doet bij vlagen rommelig aan door de grote hoeveelheid wisselende verhaalweergaven. Pearson heeft Kates vertelling compleet in dagboekvorm – met tijden erbij – opgeschreven, maar onderbreekt het verhaal met mailtjes, sms’jes en fragmenten van internet. Waar dit enerzijds de chaos in Kates leven benadrukt en dus zeer geslaagd is, geeft het de roman ook iets fragmentarisch; als lezer verlies je de lijn soms en kun je niet alle elementen plaatsen als iets betekenisvols.

Al met al is Sandwichvrouw een lijvig maar humoristisch boek over het bijzonder hectische leven van Kate, een misschien toch niet zo doorsnee bijna-vijftigjarige. Pearson toont haar krachten en buit ze uit. Zo creëert ze humor, chaos en een vleugje 'over de top'.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur