Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De wereld van glitter gaat niet over rozen

Marloes 07 augustus 2017 Auteur

‘Ik had nooit gedacht dat ik het leven van een ander zou stelen.’ Met een tot vervelens toe bekend concept start Richelle Mead haar The glittering court: Elizabeth moet met Lionel trouwen om de eer van haar familie te redden. Zij is het echter helemaal niet eens met een gearrangeerd huwelijk en wil het liefste gelukkig zijn. Tot dit punt geen vernieuwing en of een verrassend verhaal. The Glittering court, vertaald door H.C. Kaspersma, dreigt te verzanden in de hoop prinsessen-met-een-gedwongen-huwelijk-verhalen.  

Gelukkig stopt hier het clichématige en overbekende. Het is Elizabeth zelf die roet in het eten gooit. Ze stuurt haar kamermeisje Adelaide terug naar haar familie, verlaat haar grootmoeder - die haar heeft uitgehuwelijkt - en neemt de identiteit aan van haar kamermeisje, dat opgeleid zou worden in The Glittering Court daarna een man van stand zou trouwen in Adoria. Adelaide vertrekt met Mira en Tamsin naar The Glittering Court en wil daar undercover de opleiding volgen. De zoon van de baas, Cedric, heeft haar echter vanaf de eerste dag door en weet wie ze werkelijk is. Gelukkig komt zij achter zíjn geheimen en samen spreken ze af dat ze de schijn zullen ophouden. Lange tijd lijkt dit goed te gaan, tot het einde van de opleiding in zicht komt.  

Na een valse start met een clichématig begin weet Mead haar verhaal al snel om te zetten naar iets vernieuwends en interessants. Een bijzondere plotontwikkeling, waarbij het rijke leven van Adelaide van alle kanten getoond wordt, zorgt vrijwel direct voor aantrekkelijke gebeurtenissen. Door Adelaide daadwerkelijk te laten vertrekken uit het rijke familieleven, ontstaat een verhaallijn die anders is dan de bekende prinsessenverhalen. Bovendien maakt Mead van Adelaides leven een rijk (wellicht wat vol) leven: ze maakt kennis met alle maatschappelijke lagen en laat de lezer meegenieten: de rijke adel, de arme dienstmeiden en de harde werkers. Elke laag heeft zo zijn eigen gebruiken en kenmerken en Mead benoemt bijna alles. Dit resulteert in een goed uitgewerkte plot, waarin veel aandacht geschonken wordt aan details. Bovendien hanteert Mead een hoog verhaaltempo, waarbij de lezer weinig rust krijgt. Spanning wordt gecreëerd door de geheimen van Cedric en Adelaide: ‘Hoe zou je het vinden om nog een misdaad aan onze groeiende lijst van overtredingen toe te voegen?’ De wendingen – zowel verwacht als onverwacht – zorgen daarbij voor de nodige verrassing: Mead geeft het verhaal op exact de juiste plaatsen een nieuwe draai.  

Toch laat Mead in The glittering court een aantal steken vallen. Lange tijd overheerst de vertellende vertelstructuur en showt ze betrekkelijk weinig. Ze sleept de lezer hierdoor niet echt mee ‘in’ het verhaal, maar laat hem op een afstandje toekijken. Direct gevolg is dat de toch niet heel sterk neergezette Adelaide emotioneel onaantastbaar lijkt. Ze toont haar emotie amper en schuwt zwakheden. Daarnaast lijkt het verhaal – ondanks alle onverwachte wendingen – toch enigszins voorspelbaar. De grote lijn is voor de lezer niet geheel vernieuwend en diverse gebeurtenissen rondom Adelaide en Cedric zijn al mijlenver van te voren zichtbaar. Keer op keer lijkt Mead zich te beroepen op het algemene prinsessenverhaal dat de basis vormde voor haar eigen plot. Jammer, want het verliest op die manier wel een beetje zijn authenticiteit.  

Al met al blijkt The glittering court een aantrekkelijke Young Adult die bij menig meisje geliefd zal zijn. Meads roman past binnen de traditionele reeks prinsessenverhalen, maar onderscheidt zich door een eigenwijze hoofdpersoon te kiezen die daadwerkelijk haar dreigementen uitvoert. Toch valt de auteur hier en daar terug op karakteristieke verhaalelementen en blijft ze op het veilige pad. The glittering court neemt je mee naar de schijnwereld achter de glitter en glamour; de harde wereld.   

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur