Lezersrecensie
Eigenzinnige roman over liefde, lijden en schuld
“Wat is het nut van mooie spullen als je ze niet mag aanraken?’ Waarop Isabel antwoordde: ‘Ze zijn niet om aan te raken, ze zijn om te bewaren.”
De bewaring is de debuutroman van Yael van der Wouden. Het boek verschijnt op 11 april en is vertaald uit het Engels door Fannah Palmer en Roos van de Wardt.
Isabel, bijna dertig, leeft een teruggetrokken bestaan in haar ouderlijk huis, waar ze na de oorlog kwam wonen met haar broers en moeder. Na het overlijden van haar moeder vullen haar dagen zich vooral met ritjes naar de bakker, het postkantoor en de kerk. Zo af en toe spreekt ze af met haar broers Hendrik en Louis. Ook heeft ze contact met een vroegere vriendin van haar moeder en haar buurjongen Johan, die een oogje op haar heeft. Isabel is vrij mensenschuw en wantrouwend wat duidelijk zichtbaar wordt op het moment dat Louis zijn zoveelste ware liefde (Eva) voorstelt. Wanneer Louis op reis gaat en Eva bij Isabel logeert, verandert er veel in het leven van Isabel en beginnen dingen te verdwijnen.
Het boek is opgebouwd uit drie gedeeltes en wisselt nogal van tempo. Sommige stukken zijn vlot en toegankelijk geschreven, dan weer ongemakkelijk, onaf, te gekunsteld. Hoewel het al vrij snel duidelijk is hoe het zit, blijf je nieuwsgierig naar wat er onderweg nog allemaal gebeurt met Isabel. Ze maakt nogal een ontwikkeling door, die bij vlagen onnatuurlijk en plots lijkt. Het boekt raakt vele thema’s (oorlog, seksualiteit, liefde) en is doorspekt met symboliek en verwijzingen. Zo prijkt op de cover van het boek een peer, symbool van genegenheid en verlangen, die meerdere malen terugkomt in het boek:
“Isabel at het hele ding op: het vruchtvlees en het steeltje en de pitjes en het klokhuis, alles. Ze zorgde dat er niets van over was, alsof die peer nooit had bestaan.”
De bewaring doet je nadenken over wat het begrip eigendom betekent en wanneer je iets je thuis mag noemen. Het geeft inzicht in de pijnlijke situatie van Joodse burgers na de Tweede wereldoorlog en dat vind ik wel prijzenswaardig. Een weldoordacht verhaal waarin lijden en schuld een grote rol spelen.
De bewaring is de debuutroman van Yael van der Wouden. Het boek verschijnt op 11 april en is vertaald uit het Engels door Fannah Palmer en Roos van de Wardt.
Isabel, bijna dertig, leeft een teruggetrokken bestaan in haar ouderlijk huis, waar ze na de oorlog kwam wonen met haar broers en moeder. Na het overlijden van haar moeder vullen haar dagen zich vooral met ritjes naar de bakker, het postkantoor en de kerk. Zo af en toe spreekt ze af met haar broers Hendrik en Louis. Ook heeft ze contact met een vroegere vriendin van haar moeder en haar buurjongen Johan, die een oogje op haar heeft. Isabel is vrij mensenschuw en wantrouwend wat duidelijk zichtbaar wordt op het moment dat Louis zijn zoveelste ware liefde (Eva) voorstelt. Wanneer Louis op reis gaat en Eva bij Isabel logeert, verandert er veel in het leven van Isabel en beginnen dingen te verdwijnen.
Het boek is opgebouwd uit drie gedeeltes en wisselt nogal van tempo. Sommige stukken zijn vlot en toegankelijk geschreven, dan weer ongemakkelijk, onaf, te gekunsteld. Hoewel het al vrij snel duidelijk is hoe het zit, blijf je nieuwsgierig naar wat er onderweg nog allemaal gebeurt met Isabel. Ze maakt nogal een ontwikkeling door, die bij vlagen onnatuurlijk en plots lijkt. Het boekt raakt vele thema’s (oorlog, seksualiteit, liefde) en is doorspekt met symboliek en verwijzingen. Zo prijkt op de cover van het boek een peer, symbool van genegenheid en verlangen, die meerdere malen terugkomt in het boek:
“Isabel at het hele ding op: het vruchtvlees en het steeltje en de pitjes en het klokhuis, alles. Ze zorgde dat er niets van over was, alsof die peer nooit had bestaan.”
De bewaring doet je nadenken over wat het begrip eigendom betekent en wanneer je iets je thuis mag noemen. Het geeft inzicht in de pijnlijke situatie van Joodse burgers na de Tweede wereldoorlog en dat vind ik wel prijzenswaardig. Een weldoordacht verhaal waarin lijden en schuld een grote rol spelen.
1
Reageer op deze recensie