Hemelse rivalen

Marloes 13 september 2024
Terwijl een heftige godenoorlog door het land woedt, voert Iris Winnow haar eigen strijd. Haar broer is vertrokken naar het front en haar moeder worstelt met verslaving, waardoor Iris het gezin moet onderhouden en er alleen voor staat. Bij de Gazet van Oath concurreert ze met Roman Kitt om de felbegeerde positie als vaste columnist te bemachtigen en ze stort haar hart uit in brieven aan haar broer, die echter op magische wijze bij Roman belanden. Als hij anoniem terugschrijft, ontstaat er een bijzondere band die zelfs niet kan worden verbroken als Iris als journalist naar het front afreist om de oorlog te verslaan, om haar broer te zoeken en om haar eigen kracht te vinden.

In haar zeer soepele, beeldende en levendige schrijfstijl trekt Rebecca Ross je al snel deze wereld in en ze bouwt haar verhaal rustig op, waardoor je eerst de personages, hun verschillende achtergronden en karakters, hun ambities en werkzaamheden leert kennen. Ze dragen allebei een behoorlijk gevulde rugzak met zich mee en terwijl je hun gedachten, dromen, twijfels en emoties meekrijgt, ga je met hen meeleven en ontdek je samen met hen de belangrijkste onderdelen van de wereld. Je leert in fases steeds meer over het ontstaan en het verloop van de godenoorlog en hoewel de wereldopbouw wat uitgebreider had kunnen zijn en de romantische verhaallijn regelmatig op de voorgrond staat, is dit erg toegankelijke fantasy omdat je telkens kleine puzzelstukjes krijgt aangereikt, het geheel logisch wordt opgebouwd en je niet wordt overladen met informatie.

Zodra Iris naar het front vertrekt worden er nieuwe, interessante personages geïntroduceerd, staat er meer op het spel, beland je op het slagveld, krijgt de karakterontwikkeling meer ruimte en wordt het verhaal naar een hoger niveau getild door verdieping, actie, kwetsbaarheid, krachtige vriendschap, realistisch omschreven gevoelens en interessante wendingen. De magische connectie heeft een sterke achtergrond, door de bijzondere brieven ontstaat een mooi liefdesverhaal en hoewel enkele ontwikkelingen wel erg snel gaan, kun je het boek steeds lastiger wegleggen door de unieke setting, de band tussen Roman en Iris en de gelaagdheid van het verhaal. Na het intense, duistere slot kijk ik nu al uit naar het tweede deel, waarin ik nog meer ruimte voor fantasy-elementen en spanning verwacht en ik ben benieuwd hoe de personages zich door alle beproevingen heen zullen slaan!

3.5-4⭐️

Meer recensies van Marloes