Adembenemend slotakkoord
Na een spannend en mysterieus tweede deel in de serie ‘De duistere machten’ is Cassandra Clare opnieuw aan zet. Met Koningin van Lucht en Duisternis rond ze de lijvige trilogie op geheel eigen wijze af: bloederig, superspannend en bij vlagen extreem romantisch.
Koningin van Lucht en Duisternis maakt een vliegende start. Livvy is dood, Emma heeft het levenszwaard gebroken, Mark is weer in Alicante en het Cohort lijkt de oorlog uit te roepen: ‘Dit was meer dan alleen een vergadering van het Cohort. Dit was een rekruteringsactie. In de lege raadszaal, waar Livvy was gestorven.’ Als lezer heb je even moeite om terug te keren in de wereld die Clare gecreëerd heeft. Bovendien wisselt ze met enige regelmaat van perspectief, waardoor de draad oppakken bemoeilijkt wordt. Het blijkt een terugkerend probleem: in Schaduwheer was dit verschijnsel al aan de orde. Enig verschil is het verhaaltempo: het lijkt in dit deel – sprekend over het begin – lager te liggen dan in eerdere delen.
Gelukkig heeft de lezer bijna negenhonderd pagina’s de tijd om in het verhaal te dringen, waarbij een deel herlezen loont. Wie die moeite neemt, opent voor zichzelf een deur naar een ronduit fantastische plot. Grofweg verdeelt Clare het verhaal in drie afzonderlijke reizen. Emma en Julian, parabatai en geliefden, worden door de inquisiteur Horace Dearborn op missie gestuurd om hun status te redden: ‘Als jullie akkoord gaan met een missie naar Elf, als jullie beloven Annabel Blackthorn daar op te sporen en te doden en het Zwarte Boek der Doden op te halen, zal ik de voorwaarden honoreren die Robert had bepaald. Verbanning en geheimhouding.’ Tegelijkertijd proberen Mark, Cristina en Kieran het probleem rondom de heksenmeesterziekte op te lossen. Ze gaan op zoek naar leylijnen om de ziekte te keren. Ten slotte gaan Kit en Ty op pad. Ze kunnen niet accepteren dat Livvy gestorven is en willen haar terughalen. Ze gaan de schaduwmarkt op, op zoek naar hulp. Dit alles speelt zich af in een wereld die steeds nijpender en dreigender lijkt te worden. Horace is van plan de oorlog uit te laten breken en krijgt dictatorachtige trekjes. Het blijkt een extra probleem waar Emma, Julian en de anderen mee te maken krijgen.
Dat Koningin van Lucht en Duisternis een ijzersterk vervolg op twee veelbelovende eerdere delen is, moge duidelijk zijn. Het verhaal bevat alles om te slagen: actie, romantiek, aantrekkelijke thema’s, een enorme dosis spanning en op het juiste moment een wijze les: ‘‘Pas op met welke maskers je draagt, kind,’ zei Nene, ‘anders kun je je ware gezicht voor altijd verliezen.’’
Clare slaagt er wederom in een wereld te beschrijven waarin ze de lezer kan laten verdwijnen. Een ietwat bizar aandoende combinatie van middeleeuwse praktijken in combinatie met moderne technieken brengt de lezer af en toe wat in verwarring, maar dat lijkt niet te deren. Het zijn de goed uitgewerkte en zeer volledige personages die verhaal aan alle kanten opfleuren. Meer nog dan in eerdere delen komen de karaktertrekken en diepere gronden van de jongeren naar boven: ze worden levensecht.
Bovendien is de plotopbouw uiterst zorgvuldig uitgewerkt, iets wat te prijzen valt. In het eerste deel van het boek ligt de aandacht op alle verhalen, waarna het tweede deel inzoomt op Emma en Julian, om vervolgens weer uit te zoomen naar het grotere geheel. Clare gunt op deze manier de lezer zowel rust als uitdaging.
De slotakkoorden van Koningin van Lucht en Duisternis maken duidelijk dat dit boek de grote finale moet bevatten. Alle groepen maken zich op voor de grote strijd, bloed lijkt te moeten vloeien en relaties, die gedurende het verhaal helaas soms nog steeds te veel op de voorgrond lagen, moeten bezegeld worden. Niettemin maakt dit einde het verhaal, de trilogie, écht af. Clare slaagt erin de lezer bijna negenhonderd pagina’s lang te vermaken, verbazen en verrassen. Ze kan als geen ander een fantasiewereld scheppen én de lezer laten geloven dat de wereld écht is. Na drie delen neem je dan ook met pijn in je hart afscheid van Emma, Julian en de andere hoofdrolspelers.
Reageer op deze recensie