Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een beetje criminaliteit doet het altijd goed

Marloes 14 juni 2018 Auteur

Robin Hood was er niets bij; een beetje criminaliteit doet het altijd goed. In Midnight Jewel schept Richelle Mead haar eigen Robin Hood, in de vorm van Mira. Het tweede deel uit de reeks ‘Glittering Court’ beslaat het verhaal van de vriendin van Adelaide, de hoofdpersoon uit het eerste deel. De roman van Mead, vertaald door H.C. Kaspersma, bevat net zoveel romantiek en glitter als het eerste deel, maar doet er een schepje bovenop: het brengt het geheime (wellicht criminele) circuit naar voren. Veel gebreken uit het eerste deel lijken verdwenen. Midnight Jewel sleept je wél mee, van begin tot eind.    

Aan het begin van het verhaal maak je kennis met Mira. Zij wil naar Adoria om haar broer Lonzo te vinden. Samen met kamergenotes Adelaide en Tamsin doorstaat ze alle testen die worden afgenomen aan het einde van de periode in Glittering Court en wordt ze klaargestoomd om naar Adoria te vertrekken. Daar zal ze een periode lang omgaan met verschillende mannen, om zo de juiste man te kiezen en hopelijk in het huwelijksbootje te stappen. Als lezer krijg je al snel het déjà vú-gevoel. Dit overkwam Adelaide in The Glittering Court al eerder.    

Tot zover het ogenschijnlijk zoetsappige begin van Midnight Jewel. Ogenschijnlijk, want in alles blijkt de zoetsappigheid maar schijn. Mira’s broer zit gevangen en Mira moet, om haar broer vrij te krijgen, geld hebben dat ze niet heeft. Haar vriendinnen maken onderling ruzie en al snel bevindt Mira zich op het mysterieuze pad, waar ze een dubbelrol begint te vertolken: die van prachtige vrouw versus die van informant van Grant. Steeds steviger raakt ze betrokken bij de bezigheden van Grant, tot het moment dat ze gaat werken voor Tom en zich ontpopt tot Lady Aviel.    

De toevoeging van deze mysterieuze elementen, in combinatie met het vernieuwde perspectief (niet meer vanuit Adelaide) doet de serie goed. Adelaide was op haar manier interessant, maar Mira is in alles interessanter. Ze is spannend, houdt van uitdaging en schuwt een beetje geweld of mysterie niet. Haar dubbelrol wordt perfect uitgewerkt en zorgt voor de nodige afwisseling met het nep-zoete leven van de dames van Glittering Court. Tegelijkertijd komt zij, meer dan Adelaide, in de comfortzone van de lezer. Haar gedachten en haar doorzettingsvermogen, in combinatie met haar harde karakter en haar liefdesgevoelens, maken haar aandoenlijk en zorgen ervoor dat ze herkenbaar wordt. Juist de tegenstelling met Adelaide werkt. Waar Adelaide uit de hogere klasse kwam, komt Mira duidelijk uit een andere klasse: ze heeft het ‘dure’ leven duidelijk moeten leren.    

Mead zorgt ervoor dat er continu een bijzondere vorm van spanning heerst in Midnight Jewel en creëert daarmee een effectieve vertelling. Bovendien laat ze meer zien, en verdwijnt de vertellende structuur (die in het eerste deel overheerste) naar de achtergrond. Op die manier raakt de lezer, meer dan bij The Glittering Court, betrokken bij de dames en de dingen die zij meemaken. Daarbij werkt de auteur de succeselementen uit het eerste deel verder uit. Jaloezie, meidengeruzie en romantiek staan ook in deze roman – naast het criminele tintje – centraal en laten de lezer zwijmelen bij soms prachtige passages waarbij het verstandshuwelijk soms zelfs naar de achtergrond lijkt te verdwijnen.   

Hoewel Mira, de moderne Robin Hood, zeker niet volledig verrassend of diepgaand uitgewerkt is, zorgt zij er wel voor dat de lezer betrokken blijft bij het verhaal. Met haar perspectief toont Mead een nieuwe blik op Glittering Court en samen met het eerdere deel vanuit Adelaide wordt het verhaal steeds vollediger. Het wachten lijkt nu op de roman vanuit Tamsin. Zij heeft in beide andere verhalen een zeer bijzondere rol en maakt de lezer nieuwsgierig: wat doet ze op het moment dat ze (voor even) verdwijnt uit het leven van de andere dames? Het wachten is op haar verhaal!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur