Not in love

Marloes 19 juli 2024
Rue is een succesvolle biotech engineer die werkt bij Kline, een bedrijf dat is opgericht door één van haar beste vriendinnen. Ze werkt aan een bio-nanocomposiet waarmee de houdbaarheid van voedsel verlengd kan worden, een project dat haar door haar eigen verleden na aan het hart ligt, maar als het bedrijf misschien wordt overgenomen, staat alle zekerheid ineens op losse schroeven. Is deze Harkness Group uit op de technologie? En is het patent van Rue nog wel veilig? Hoewel ze Eli Killgore, één van de oprichters van Harkness, zou moeten ontlopen, is hun onmiddellijke aantrekkingskracht onweerstaanbaar en er ontstaat een vurige affaire in het laboratorium…

Een jonge vrouw met een carrière in de wetenschap, hechte vriendschap, een conflict, een man aan wie ze een hekel aan moeten hebben, maar wat al snel onmogelijk blijkt te zijn, scherpe dialogen, knetterende chemie, humor en een vlotte schrijfstijl waardoor je door het boek heen vliegt – dit boek bevat alle elementen van de boeken van Ali Hazelwood waar ik zo dol op ben, maar toch is ze met dit verhaal een andere weg ingeslagen. Het is dan ook geen YA/feelgood, maar een rauwer boek waarin trauma’s uit het verleden, persoonlijke groei en fysieke intimiteit een grote rol spelen.

Rue is gesloten en afstandelijk, om haar onhandigheid, ongemak en nervositeit te verbergen, maar daardoor is het ook als lezer lastig om haar echt te doorgronden. Voor haar vrienden gaat ze door het vuur en ze heeft een sterke beschermingsdrang, maar ze raakt van slag door de ontwikkeling van complexe gevoelens en heeft niet altijd volledig begrijpelijke reacties. Eli is eerlijk, geduldig en zorgzaam en hij probeert haar raadsels te ontrafelen, maar om door die emotionele barrière heen te breken, gaan ze eerst een fysieke connectie aan en duik je door de wisselende perspectieven in hun gedachten en gevoelens.

Het boek zit dan ook vol spice en hoewel die scènes zeker een doel dienen, omdat het een vorm van overgave en controleverlies is en het daardoor voor deze personages een manier is om vertrouwen op te bouwen en geheimen met elkaar te delen, namen ze voor mij toch de overhand en werden onderliggende verhaallijnen en onderlinge relaties net wat minder sterk uitgewerkt, terwijl er zeker potentie was om daarin meer diepgang op te zoeken. Desondanks wordt de unieke band tussen Eli en Rue steeds gelaagder, helpt hij haar om het vertrouwen in zichzelf terug te vinden en bevat dit verhaal een verrassende wending met betrekking tot wetenschappelijk gekonkel, leugens, verraad en wraak, waardoor dit een vernieuwende Hazelwood is!

3-3.5⭐️

Meer recensies van Marloes