Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Alien boos? Alle remmen los!

Marloes 21 augustus 2018 Auteur

Slechts één zin is nodig om helemaal terug te zijn in de wereld van de Luxen, de Ouderen, de MvD en de Arum: ‘Toen ik me omdraaide op mijn stoel, ademde ik de unieke ‘buitengeur’ in die zo kenmerkend voor hem was. ‘Goedemorgen, Kitten.’’ Jennifer L. Armentrout gaat, met Onyx verder waar ze stopte in Obsidian.

Doordat Deamon Katy geheeld heeft, zijn de twee met elkaar verbonden. Hoewel Katy Deamon niet uit kan staan en tegelijkertijd verschrikkelijk aantrekkelijk vindt, probeert ze het beste van de zaak te maken. Dit verandert wanneer een nieuwe jongen in de klas komt: Blake. De haat-liefdeverhouding tussen Deamon en Katy komt direct onder extra spanning te staan: ‘Volgens mij weegt het feit dat ik je gezicht niet meer hoef te zien zwaarder dan mijn veiligheid.’    

Binnen de kortste keren merkt Katy vreemde dingen bij zichzelf. Na een flinke ‘griepaanval’ lijkt ze de controle over zichzelf kwijt te zijn geraakt. Ze laat de douche zomaar aangaan, de kledingkast gooit zichzelf leeg en tijdens een gesprek met Blake valt er een tak naar beneden, maar blijft die tak op wonderbaarlijke wijze hangen. Het blijkt dat Katy ook speciale krachten heeft. Vanaf dat moment is Katy meer dan eerder nog gedwongen haar leven op het spel te zetten om veilig te blijven.    

Onyx bevat in eerste instantie niet het unieke ‘eigen’ vervolgverhaal waarop je na het eerste deel misschien hoopte. Zeker in de beginselen, waar Katy speciale krachten krijgt, heeft het tweede deel in de serie een hoog Harry Potter-gehalte: ‘De tak bleef stil hangen… midden in de lucht, zonder dat hij ergens aan vastzat.’ Bovendien creëert Armentrout wel heel makkelijk stereotypes. Deamon vertolkt, natuurlijk, de rol van de knappe ongrijpbare jongen en Blake krijgt de rol van iets minder knappe, maar zeer sympathieke jongen toebedeeld. Dit heeft automatisch een hoge mate van romantiek en jaloezie tot gevolg. Wanneer Blake zijn best doet Katy voor zich te winnen, slaat Deamon groen en geel uit van jaloezie; een zeer vermakelijk, maar niet écht verrassend beeld.    

Wel is dit misschien wat ‘doorsnee’ verhaal verpakt in een aantrekkelijk en zeer goed vormgegeven jasje, waarbij de scherpe dialogen tussen Katy en Deamon uitblinken:    

‘Ga je je nou alweer verontschuldigen? Ik weet niet wat ik moet zeggen. Wauw.’
(…)
‘Kat, zo help je me niet. Ik meen het serieus. Dit is… moeilijk voor me.’
Ik rolde met mijn ogen. Natuurlijk moest het hem zwaar vallen om zijn excuses aan te bieden. ‘Oké. Sorry. Wil je even gaan zitten? Ik heb taart. Taart kan je misschien een wat zoeter type maken.’
‘Niets kan mij verzachten. Ik ben zo koud als ijs.’
‘Komt dat even goed uit. Het is een ijstaart en in het midden zit een heerlijk knapperig laagje.’
‘Oké, misschien dat dat helpt. Dat knapperige laagje lijkt me wel wat.’    

Ook de directe toonzetting die Armentrout hanteert, met daarin opvallend veel sarcasme, charmeert:

‘Wat Deamon betrof waren er zeker vorderingen geboekt. We hadden uren bij elkaar gezeten zonder elkaar de hersens in te slaan of ons over te geven aan rauwe lust.’    

Wie verder kijkt dan het op het eerste gezicht niet louter op jaloezie en romantiek gebaseerde verhaal, vindt diepgang in de maatschappijgerichte kritiek. Zijdelings verstopt Armentrout onderwerpen als een gearrangeerd huwelijk, geen vrije toekomstkeuze en chantage in haar verhaal. Met de opvoering van bovennatuurlijke wezens, in de vorm van de Luxen, creëert ze bovendien de kans op een nieuwe manier naar deze problemen te kijken en te komen met originele oplossingen. Stap voor stap neemt ze de lezer mee naar een andere wereld om zo even te vluchten uit het hier en nu.    

En dat doet ze meer dan goed. Wanneer je gewend bent aan alle fantastische elementen voert Armentrout het tempo op, laat ze de ellende die niet uit kon blijven in volle hevigheid over de lezer heen komen en speelt ze een prachtig spel met goed, kwaad en vertrouwen. De gebeurtenissen die elkaar in het slot veel te snel opvolgen bieden voldoende stof tot nadenken; een prachtige brug naar een nieuw deel!  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur