Lezersrecensie
Ongekend mooi debuut vol humor en levensechte emoties
Bepakt met een rugzak met daarin drie eetlepels as van haar bejaarde beste vriendin Rose, wil Millicent (ofwel Millie) naar Key West reizen. Om daar haar belofte na te komen om Rose te verenigen met de vrouw die ze nooit is vergeten, Elsie. Wat een soepele reis zou moeten worden, blijkt een uitdaging te worden als haar vlucht geannuleerd wordt. Gelukkig is daar Hollis Hollenbeck, die Millie van vroeger kent. Hoewel, gelukkig? De twee hebben een lastig verleden, dus van harte gaat het niet. Toch hebben ze allebei zo hun redenen om de roadtrip tot een goed einde te brengen…
Er is liefde na de dood is de debuutroman van Sarah Adler en werd vorig jaar in Amerika met lof ontvangen. Terecht, want bijna alles is gewoon leuk aan dit verhaal. De personages, de gesprekken, de situaties; alles is uniek en vooral bijzonder grappig. Het boek is voor April Books naar het Nederlands vertaald door Mirjam Bonné-Nollen. Je maakt kennis met twee bijzondere, op het oog vreemde personages. Ze hebben allebei hun eigenaardigheden, die al meteen bij hun eerste ontmoeting tot uiting komen. Millie ziet overal het goede in, zit vol liefde en kan lekker ongegeneerd ratelen. Ze belandt steeds weer in de gekste situaties, maar laat zich hier niet door van de wijs brengen. Hollis is egoïstisch en bot, gelooft niet in eeuwige liefde en wil absoluut niet luisteren naar de muziek van Millie. Toch hebben ze één ding meteen gemeen: ze zijn open en eerlijk naar elkaar. In alles. Je kunt je hierdoor makkelijk in beide personages inleven. Hun gesprekken zijn door hun openheid ontwapenend, lief en klein. Ze kibbelen op grappige wijze heel wat af, terwijl ze tegelijkertijd serieus ontdekken wie ze zijn en wat ze voelen.
Je leest het verhaal vanuit Millie, maar door haar diepgaande gesprekken met Hollis leer je ook zijn karakter goed kennen. Hij is een schrijver en kan zijn gedachten en gevoelens op een mooie manier verwoorden. Hollis weet keer op keer het juiste te zeggen, wat spanning brengt in zijn relatie met Millie. Deze spanning wordt ook opgebouwd doordat je af en toe terugkeert naar het (tragische) liefdesverhaal van Rose en Elsie in 1944. Een verhaal waar je al snel net zo nieuwsgierig naar bent als dat van Hollis en Millie. Je krijgt hierdoor min of meer twee mooie liefdesverhalen voor de prijs van één. Er is liefde na de dood is echter méér dan zomaar een liefdesverhaal. Terwijl Hollis en Millie door Amerika reizen, komen ook thema’s als rouw, verdriet en zelfacceptatie aan bod. Adler weet ze op een subtiele en fijne manier aan te snijden, zonder dat het zwaar wordt. Maar ook deze emoties zijn goed uitgewerkt en zo enorm voelbaar. Dat is een van de mooiste aspecten van dit boek: als lezer reis je met Millie en Hollis mee alsof je er zelf bij bent. Je ziet voor je wat er gebeurt, je gaat samen door de emoties heen en je voelt de liefde van het papier spatten.
Nergens wordt Er is liefde na de dood echt voorspelbaar, mede dankzij de ongewone personages en de gekke situaties waar ze in belanden. Een fantastisch debuut van Adler, dat zeker smaakt naar meer. Haar tweede boek is in Amerika inmiddels een bestseller en haar derde roman verschijnt in de zomer van 2025.
Met dank aan uitgeverij April Books voor het vooruitleesexemplaar.
Er is liefde na de dood is de debuutroman van Sarah Adler en werd vorig jaar in Amerika met lof ontvangen. Terecht, want bijna alles is gewoon leuk aan dit verhaal. De personages, de gesprekken, de situaties; alles is uniek en vooral bijzonder grappig. Het boek is voor April Books naar het Nederlands vertaald door Mirjam Bonné-Nollen. Je maakt kennis met twee bijzondere, op het oog vreemde personages. Ze hebben allebei hun eigenaardigheden, die al meteen bij hun eerste ontmoeting tot uiting komen. Millie ziet overal het goede in, zit vol liefde en kan lekker ongegeneerd ratelen. Ze belandt steeds weer in de gekste situaties, maar laat zich hier niet door van de wijs brengen. Hollis is egoïstisch en bot, gelooft niet in eeuwige liefde en wil absoluut niet luisteren naar de muziek van Millie. Toch hebben ze één ding meteen gemeen: ze zijn open en eerlijk naar elkaar. In alles. Je kunt je hierdoor makkelijk in beide personages inleven. Hun gesprekken zijn door hun openheid ontwapenend, lief en klein. Ze kibbelen op grappige wijze heel wat af, terwijl ze tegelijkertijd serieus ontdekken wie ze zijn en wat ze voelen.
Je leest het verhaal vanuit Millie, maar door haar diepgaande gesprekken met Hollis leer je ook zijn karakter goed kennen. Hij is een schrijver en kan zijn gedachten en gevoelens op een mooie manier verwoorden. Hollis weet keer op keer het juiste te zeggen, wat spanning brengt in zijn relatie met Millie. Deze spanning wordt ook opgebouwd doordat je af en toe terugkeert naar het (tragische) liefdesverhaal van Rose en Elsie in 1944. Een verhaal waar je al snel net zo nieuwsgierig naar bent als dat van Hollis en Millie. Je krijgt hierdoor min of meer twee mooie liefdesverhalen voor de prijs van één. Er is liefde na de dood is echter méér dan zomaar een liefdesverhaal. Terwijl Hollis en Millie door Amerika reizen, komen ook thema’s als rouw, verdriet en zelfacceptatie aan bod. Adler weet ze op een subtiele en fijne manier aan te snijden, zonder dat het zwaar wordt. Maar ook deze emoties zijn goed uitgewerkt en zo enorm voelbaar. Dat is een van de mooiste aspecten van dit boek: als lezer reis je met Millie en Hollis mee alsof je er zelf bij bent. Je ziet voor je wat er gebeurt, je gaat samen door de emoties heen en je voelt de liefde van het papier spatten.
Nergens wordt Er is liefde na de dood echt voorspelbaar, mede dankzij de ongewone personages en de gekke situaties waar ze in belanden. Een fantastisch debuut van Adler, dat zeker smaakt naar meer. Haar tweede boek is in Amerika inmiddels een bestseller en haar derde roman verschijnt in de zomer van 2025.
Met dank aan uitgeverij April Books voor het vooruitleesexemplaar.
1
Reageer op deze recensie