Zomerse sferen op Zakynthos

MarloesN 02 september 2024 Hebban Recensent
Anna heeft het Griekse Zakynthos na haar laatste periode op het eiland lang vermeden. Haar leven is prima, vindt ze. Al is haar baan misschien wat saai, en haar vriend ook. Als haar beste vriendin Marloes haar uitnodigt voor een verblijf in haar Guest House, zegt Anna eindelijk toe. Wie kan er een idyllisch hotelletje pal aan het strand weerstaan? Bovendien is dit toch niet de periode dat haar verleden haar komt achtervolgen. Anna denkt veilig te zijn, maar niets is minder waar. Ze komt oog in oog met haar verleden en zal hierdoor ook haar toekomst onder ogen moeten zien…

Zon, Zee, Zakynthos is geschreven door het schrijversduo Emmy en Marieke. Ze eindigden met deze novelle op de derde plaats in de Magische Zomer schrijfwedstrijd van De Verhalenfabriek. Dat is vooral als je begint met lezen goed te merken. Het verhaal is meteen mysterieus doordat je geen volledig inkijkje krijgt in wat Anna in het verleden op Zakynthos heeft meegemaakt. Wel is duidelijk dat ze het nooit helemaal heeft losgelaten, want dan zou ze niet zoveel moeite hebben om naar het eiland te gaan. Je voelt haar zenuwen als ze vertrekt. Je merkt ook haar twijfels over haar leven, de ontspanning die haar beste vriendin Marloes geeft én de zenuwen als haar verleden niet zo ver weg blijft. Je merkt er bovendien niets van dat twee auteurs samen het verhaal van Anna hebben geschreven. Hun schrijfstijlen zijn niet uit elkaar te houden en het geheel gaat vloeiend in elkaar over. Het is beeldend geschreven en je waant je echt in Griekse sferen. De twijfels van Anna zijn bovendien realistisch en de gesprekken met Marloes levensecht, precies zoals jij en ik ze ook zouden hebben met onze vriendinnen.

Naarmate de tijd op Zakynthos vordert, gaat het verhaal een tikkeltje te snel. Dat komt vooral doordat je in een novelle minder ruimte hebt om een verhaal uitgebreid te vertellen en langzaam op te bouwen. Anna’s verleden, maar vooral toekomst, had best wat meer aandacht mogen hebben. Het is namelijk een behoorlijk boeiend verhaal, vol mysterie, verlangen en keuzes maken. Thema’s die in het dagelijkse leven ook aan bod komen. Met Zon, Zee, Zakynthos laat Emma van Zweden zien dat je zulke thema's niet kunt negeren als je naar een zomers eiland gaat. Het is dan ook een tikkeltje teleurstellend dat Anna vanaf een bepaald moment vrij snel stappen zet om tot haar toekomst te komen. De snelle omslag haalt nou net de magie uit het verhaal.

Zon, Zee en Zakynthos is ondanks het ontbreken van de magie een goed geschreven verhaal met fijne personages waarmee je je makkelijk verbonden voelt. Je vindt er genoeg vakantiegevoel, herkenbare twijfels en een dosis romantiek. Maar bovenal zomerse sferen en een fijne vriendschap.

Met dank aan De Verhalenfabriek voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van MarloesN