Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Drie lange dagen

Marlon Wissing 07 juni 2016

Drie personages en drie dagen. Zo zou je het romandebuut Drie dagen van tekenaar en schrijfster Nina Roos in vijf woorden kunnen samenvatten. Roos kruipt diep in de gedachtewereld van haar hoofdpersonen. Dat levert geestige en onnavolgbare streams of conciousness op, maar echte spanning ontbreekt.

Vincent, zijn vrouw Isabeau en zijn broer Mart zijn de figuren waar het om draait in dit boek. We volgen hen op een schijnbaar willekeurige woensdag, Hemelvaartsdonderdag en vrijdag. Elk hoofdstuk beschrijft een dag uit het leven van een van de personages, in vaste volgorde. Zo beleven we woensdag eerst vanuit het perspectief van Vincent, dan vanuit Marts ogen en tot slot volgt Isabeau. Veel bijzonders gebeurt er niet in die drie dagen: Vincent heeft een feest van zijn bedrijf en een afspraak bij de huisarts om een stuk ‘wild vlees’ onder zijn oksel weg te snijden. Isabeau is met een vriendin op vakantie en Mart woont samen met zijn vriendin Saskia en werkt in een kruiden- en cadeauwinkel.

Zonder al te veel directe karakterbeschrijvingen weet Roos een scherp beeld van de drie persoonlijkheden te scheppen. Dat gebeurt door subtiele verschillen in taalgebruik en kleine gewoontes. Zo scheldt ‘macho’ Vincent continu op het verkeer en is Isabeau de controlfreak die niet zonder haar telefoon kan:

“Telefoon, kom gerust tevoorschijn. Lastig zo’n zoektocht in de morgen, in mijn jasje? Niet. Wastafeltje van de wc wil nog weleens gebeuren, ach, hebben we niet. Dan kan ik maar één ding bedenken en dat is dat het ding ergens ligt waar ik nu geen zicht op heb.”

Drie dagen bestaat voor een groot deel uit dit soort onophoudelijke gedachtestromen en telefoongesprekken waar we maar één kant van het gesprek horen. Daardoor lijkt het alsof de personages, hoewel ze (in gedachten) veel interactie met elkaar hebben, toch langs elkaar heen leven. Op een bijzondere manier geeft de roman dat ook visueel weer: een conversatie tussen Mart en zijn vriendin Saskia staat in twee kolommen op de pagina. In kolom één wordt beschreven wat Saskia allemaal zegt (“Saskia zegt dat ze uitkijkt naar de zomer”) en in de tweede kolom staan de gedachten van Mart (“Hij zoekt zinnen die Saskia lang kunnen laten vertellen zodat hij, met zijn blik gericht op haar handgebaren weg kan dromen”).

Hoewel de verteltechniek het sterkste punt is van deze roman, zorgt die juist ook voor minder spanning. De plot is duidelijk ondergeschikt aan alle met zijpaadjes en afdwalingen doorspekte streams of conciousness en monologen, die niet altijd even boeiend en goed te volgen zijn. Pas op tweederde van het boek komen Mart, Vincent en Isabeau fysiek dichter bij elkaar en ontstaat er wat meer spanning in de gebeurtenissen en de onderlinge verhoudingen, maar dat is eigenlijk net twee dagen te laat.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marlon Wissing

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur