eenvoudig en concreet

MarlousVisser 09 september 2024
‘Een pittig klasje’ was bij ons het eerste boek rond Mees Kees dat in onze boekenverzameling een plekje kreeg. Een hele periode voorgelezen tot mijn zoon het zelf las. Nu jaren later ben ik met het oefenen van braille lezen ‘Een pittig klasje’ opnieuw gaan lezen.
Stagiair Mees Kees komt terecht in groep ⅘. De juf van deze groep gaat met zwangerschapsverlof. Het wordt al snel een gezellige boel. Mees Kees moet het lesgeven nog een beetje leren. De pauzehap wordt het voedselproject, een rijtje sommen doen ze samen. Ieder doet een stukje, dan zijn ze zo klaar. Tobias en Sepp en al hun klasgenootjes hebben de grootste lol op school. Totdat de inspectie op de stoep staat, gaat dat wel goed komen?
Dit eerste boek gaf ten tijde van het voorlezen alleen al een hoop lol. Mijn zoon lag grinnikend in zijn bed. De herkenbaarheid in de kinderen, die overigens heerlijk zijn uitgewerkt, gaf ons een hoop plezier.
De stijl van Oldenhave is prettig, niet te moeilijk en toch zit er een heleboel verwerkt in de verhalen.

Het lezen in braille was dan ook opnieuw een succes. Heel even genieten en Mees Kees in je hoofd voor je zien die allerlei dingen beleefd met de kinderen.

Een pittig klasje is beschikbaar bij Passend lezen in drie delen.

Meer recensies van MarlousVisser