prachtige historische roman

MarlousVisser 17 september 2024
In Lily, waar de mist niet kan komen, lees je het verhaal van de twintigjarige Lily Appleton. Zij leidt samen met haar ouders een goed leven in Chelsea, NYC.
Het plaatje is compleet met haar verloofde Raymond. Lily komt de leuke, lastige, moeilijke aspecten van het leven tegen.

Wat een prachtig verhaal is dit. Je leest het verhaal van het heden en het verleden vanuit Lily. Je gaat terug in de tijd van de jaren 20-30 en voelt de sfeer van New York City. Ik kon me tijdens het lezen verplaatsen naar het ouderlijk huis van Lily. De sfeer voelde je in het verhaal. In het heden word je meegenomen naar de jaren 80 in Parijs.
Lily vertelt daar het verhaal tegen haar denkbeeldige vriendin Amandine. Ze geeft een eenzame indruk en kijkt verbitterd terug op het verleden.

De schrijfstijl is vlot, romantisch op zijn tijd maar ook heel beeldend. Het verhaal nam mij daadwerkelijk mee in mijn hoofd en mee in de omgeving.

De personen in het verhaal zijn herkenbaar en goed uitgewerkt. Je leert iedereen kennen en voelt de emotie die een bepaald iemand soms oproept. Ik vond naast Lily Alice ook een bijzondere rol spelen in het verhaal. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar hoe dit verder zal gaan. De vader van Lily neemt een rigoureus besluit. Deze uitwerking in het verhaal vond ik erg knap beschreven.

Het verhaal wordt afwisselend in het heden en het verleden verteld. Dit wordt duidelijk aangegeven door het jaartal waar het hoofdstuk mee begint.
Aster Borg is er in geslaagd om ervoor te zorgen dat ik hoe dan ook het verhaal bleef lezen. Het verhaal heeft me dan ook tot op de laatste bladzijde geboeid en mij een hoop leesplezier gegeven. Het is een ware aanrader met de koude donkere dagen voor de boeg om het onder een dekentje met een kop thee of koffie te lezen.

Meer recensies van MarlousVisser