waardevol

MarlousVisser 14 september 2024
Met de leesclub van de boekenreizigers kreeg ik de kans om het boek Ruud, de roemrijke wolf, geschreven door Helene Wagener te lezen.
In Ruud, de roemrijke wolf, lees je het verhaal over Ruud. Ruud is de middelste van drie broers in het gezin van Regien en Leon.
Het beeld is dat Ruud een vrolijke knul is met wat ondeugende trekjes en in voor een grap, maar van binnen heel onzeker is.
Ruud maakt op een onverwacht moment een eind aan zijn leven.
Regien gaat op zoek naar waarom Ruud tot deze beslissing is gekomen.
Ze heeft met de auteur gesprekken die je terugleest in het verhaal.
De gesprekken daarna met familie en vrienden laten je vele aspecten van het leven zien. Je vraagt je soms af: had ik alerter moeten zijn, had ik dingen anders moeten doen. Je leest in de gesprekken met vrienden en familie ook hun kijk op wat er allemaal gebeurd is.
De invloed van muziek is voor ieder een persoonlijk iets, maar dat is iets wat je in dit verhaal duidelijk terugleest. Of het nadelig of voordelig is, dat is ook iets persoonlijks.
Het boek laat ook de positieve herinneringen aan Ruud zien, op deze manier zijn die in het boek gewaarborgd naast de moeilijke keuze die Ruud heeft gemaakt.
Het mindere aan dit boek vond ik de leesbaarheid. De opbouw is rommelig, terwijl ik juist denk dat dit een onderwerp is dat juist bespreekbaar moet zijn.
Ik denk dat het Waarom altijd een soort van open blijft.
Het is wel een boek dat je raakt door het onderwerp.

Meer recensies van MarlousVisser