indrukwekkend verhaal

MarlousDemian 11 juni 2024
Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Dit werd aangewakkerd door de vele gesprekken die ik met mijn opa erover had. Niet specifiek over het Achterhuis, maar over wat hij meegemaakt had. Al vroeg leerde ik het verhaal van Anne Frank in het Achterhuis kennen. Vele boeken kwamen er voorbij. Maar het boek over Bep Voskuijl heb ik niet voorbij zien komen. Dus mijn interesse was direct gewekt.
Bep Voskuijl, het zwijgen voorbij. Het is een biografie van de jongste helpster van het Achterhuis. Mijn interesse was gewekt, haar naam kwam regelmatig voorbij maar wie ze werkelijk was geen idee. Een extra feitje dat er mogelijk een nieuwe verraadster zou worden onthuld, maakte mij alert.
Het boek is geschreven door Jeroen de Bruijn, samen met Joop van Wijk, een zoon van Bep. Ze hebben hier bijna zeven jaar aan gewerkt en dat is met het lezen goed te merken. Het verhaal gaat niet direct over Anne Frank, maar over Bep zelf. Het leven en de beleving van Bep hoe ze het allemaal heeft doorstaan.

Duidelijk is dat Bep en Anne een bijzonder hechte vriendschap hadden. Alleen in het dagboek van Anne lees je toch meer de verhalen over Miep Gies. Haar ervaringen met de hulp aan de onderduikers was ook interessant. Het gevoel van falen naar de onderduikers was ook groot.
De invloed van de oorlog en wat dit na de oorlog met het leven van Bep heeft gedaan was voor mij indrukwekkend om te lezen. Bep veranderde van een vrolijke humoristische meid naar een vrijwel gesloten vrouw. Het laat zien dat de oorlog niet zomaar uit de mens verdwijnt.

Het boek is toegankelijk geschreven. Geen onderwerp werd geschuwd. Zelfs de verdachtmaking van haar zus als mogelijk verraadster kwam ter sprake.
De twijfel kun je duidelijk erin lezen.

Bep is op mij overgekomen als een vrouw die haar verantwoordelijkheid nam. En het leed daarna met zich meedroeg de rest van haar leven. Het is op zo’n manier geschreven dat het een toevoeging geeft aan het leven van Anne Frank.

Dit verhaal geeft inzicht in wat Bep Voskuijl heeft gemaakt op alle fronten rondom en na de Twee Wereldoorlog. Je weet als lezer de grote verhalen rondom de familie Frank maar krijgt er door dit boek wel een aanvulling bij vanuit een andere hoek. Ook mensen die op de achtergrond probeerden te blijven hebben veel meer betekend, dat is voor mij in ieder geval wel duidelijk geworden.
Ik heb dit boek via Passend lezen geluisterd als audioboek. Het is door een passende stem verteld. De klankkleur was erg prettig en vond ik ook erg passend bij het boek zelf.

Voor mensen met een visuele beperking zijn er steeds meer bekende boeken via Passend lezen beschikbaar.

Meer recensies van MarlousDemian