prachtig verhaal

MarlousDemian 17 augustus 2024
In De dame van het Voorhout staat Johanna van Coesvelt (1684-1768) centraal. Je leest het verhaal achter haar als dochter van een herbergier tot vrouw van raadspensionaris Van Slingelandt.
Johanna is de dochter van de herbergier van In den Engel. De vader is niet bepaald een prettige man. Zijn vrouw, de moeder van Elske heeft het zwaar. Ze is regelmatig zwanger en dat is erg belastend. Johanna neemt het besluit om dienstbode te worden op de herenboerderij Op den Olij. Herman, de eigenaar waardeert haar enorm. Hij waarschuwt zowel Johanna als Harm wel constant dat ze niet samen mogen zijn en dat maakt Harm onberekenbaar. Er gebeuren heftige gebeurtenissen die het leven van Johanna beinvloeden. Ze besluit naar Middelburg te vertrekken om te gaan werken als dienstbode bij kunstenaar Philip van Dijk. Deze tijd werd een mooie tijd voor Johanna. Later wordt zij nog hoofd huishouding in huize Aan de Boschkant en vertrouwelinge van Simon van Slingelandt, de raadspensionaris.
Ik heb dit verhaal gebaseerd op een combinatie van feit en fictie met grote interesse gelezen. Het laat je meenemen in het leven van Johanna. Dat Visscher zich heeft verdiept in het leven van deze vrouw, is voor mij duidelijk. De toelichting in het nawoord geeft daarin veel duidelijkheid.
Ik ervaar de stijl van Marja Visscher als erg prettig. Dit boek is in niet te complexe taal geschreven. Het is duidelijk opgebouwd. Soms miste ik wel even de sprong in het verhaal, maar het irriteerde me niet.
De pop Lijs, vond ik, in het begin een beetje irritant, het leek wat kinderlijk, maar dat verdween gedurende het verhaal.
De tijd waarin het verhaal zich afspeelde, was opnieuw goed uitgewerkt, zichtbaar was dat er veel onderzoek aan is gedaan. Dit kwam enorm ten goede aan de sfeer van het verhaal.
Dit boek is voor mij in ieder geval een waar genot geweest om te lezen.

Meer recensies van MarlousDemian