indrukwekkend verhaal

MarlousDemian 23 juli 2024
Ik mocht het nieuwste boek 'De Jutter' geschreven door Frits Bosch lezen. Dit boek is de opvolger van zijn historische roman ‘De tromslager’.
Voor ‘De Jutter’ heeft Frits Bosch onderzoek gedaan naar zijn voorouders. Het speelt grotendeels af in Den Helder en je wordt als lezer meegenomen in de familiegeschiedenis die teruggaat naar de zeereizen naar Oost- en West-Indië.
De jutter neemt je mee op een reis in de tijd. Nederland in de 19e eeuw. Een periode waar ikzelf niet veel van wist. Het is door Bosch zo verteld dat ik meegenomen werd in mijn gedachten naar die tijd. De schrijfstijl heeft mij geprikkeld om terug te gaan naar een tijd waarin veel niet vanzelfsprekend was. Een thema als slavernij, maar ook de offers die families brachten ten tijde van een oorlog waar ze met schepen naar toe gingen. Families die in onzekerheid soms achterbleven en niet wisten of ze hun geliefden weer terug zouden zien, helaas kwam niet iedereen ook terug.
Een onderzoek naar je familiegeschiedenis laat zien dat je ook moeilijke onderwerpen tegen kunt komen. Dat heeft Bosch op een goede wijze laten zien in de Jutter. Iets wat heel sterk bij mij binnenkwam, was de armoede waar de familie mee in aanraking kwam. De beschrijving was zo beeldend dat het door de woordkeus heel goed overkwam.
Ben je zelf geïnteresseerd in familiegeschiedenis onderzoeken, dan vind ik dat je met de Jutter een prachtig voorbeeld te lezen krijgt hoe het kan. Er is duidelijk onderzoek gedaan en de positieve en negatieve kanten in een familiegeschiedenis worden beschreven.

Bedankt @ uitgeverij de Brouwerij voor het beschikbaar stellen van het boek.

Meer recensies van MarlousDemian