humor bij een serieus onderwerp

MarlousDemian 24 augustus 2024
Uit nieuwsgierigheid ben ik ‘De laatste zeppelin’ geschreven door Filip Bastien gaan lezen. Ik hoorde in mijn leesclub al positieve geluiden en de cover van het boek had ik al een paar keer voorbij zien komen. Het maakte de nieuwsgierigheid alleen maar groter.
De cover liet mij zien wat ik van het verhaal kon gaan verwachten. Zal dit aan mijn verwachtingen kunnen voldoen?

Filip Bastien nam mij mee in dit verhaal. De hele luchtige schrijfstijl, de humor in het boek zorgde voor een grote glimlach. Zover dat ik bij tijd en wijle zat te grinniken en mijn zoon toch ook wel heel erg nieuwsgierig werd naar het verhaal.

Het verhaal ‘De laatste zeppelin’ is gebaseerd op waargebeurde feiten. De vader Andre Bastien maakte samen met andere echte bestaande familieleden, kennissen en vrienden een leuk verhaal dat zich afspeelt in 1943. In de filmzaal Luxor kon de grootvader van Andre restanten van een zeppelin, waaronder de cabine ervan, opslaan. De Duitse bezetters waaronder luitenant Blutwurst en vele soldaten zakken geregeld af om van Duitstalige films zoals Gisella te komen genieten. Als op een dag langs de spoorlijn het onthoofde lijk van een Duitse sergeant wordt gevonden, leiden alle sporen naar de filmzaal en de broers Bastien. Wat is hun aandeel? Kunnen ze uit handen blijven van de op wraak beluste luitenant Blutwurst?

‘De laatste zeppelin’ is een prachtig historisch verhaal. Het kent de nodige humor, voor ons was de omgeving onbekend maar daar ondervonden wij geen last van. Het boek heeft iets extra’s met de feitjes over de eerste luchtballon maar ook het nawoord. Voor mijn zoon maakte dit het lezen dan ook extra interessant.

Mijn interesse had het boek al direct, maar voor mij had het een extra meerwaarde dat mijn zoon het ook trok en we daarmee de nodige lol hadden door de schrijfstijl van Filip Bastien alleen al.

Meer recensies van MarlousDemian