mooi, actueel verhaal

MarlousDemian 27 juli 2024
Met de leesclub van de boekenreizigers las ik 'De witte kameel’ geschreven door Carin Sanders.
De jonge viroloog Ruth Peters maakt met haar vakantievriendin Helga een tochtje naar Douz. In dit stadje aan de Sahara is er een jaarlijkse kamelenrace.
Ruth haalt de witte kameel Naima aan en maakt daarbij kennis met Amir, de kroonprins van het sjeikdom Omar. Ruth en Amir raken verliefd en na de race gaat zij met hem mee. Ruth wordt door de stiefmoeder van Amir afgewezen als schoondochter. Maar het stel geeft niet zomaar op.
Helga is omgeschoold tot doventolk, doet het goed op de tv. Ook zij zet zich in op een liefdesrelatie. Maar dit gaat niet erg soepel. Helga uit zich bij haar vriendin Ruth, die haar bijstaat met advies.
Er spelen in het verhaal van de witte kameel meerdere thema’s. Onderwerpen als COVID, MERS, vriendschap, liefde, familie, het geloof / cultuur komen allemaal in het verhaal terug.
De vriendschap die ontstaat tussen Ruth en Helga op het moment dat ze op vakantie gaan. De liefde tussen Ruth en Amir, maar ook die van Helga en haar liefde. De rol van familie. Het jodendom en de problemen met Palestijnen. Eigenlijk allemaal hele mooie thema’s verwerkt in een verhaal dat zeker lekker leest.
Ik vond het soms een beetje veel bij elkaar en miste op sommige vlakken wat diepgang. Maar dat neemt niet weg dat het geheel wel mooi is opgezet.
De Witte kameel is voor mij een mooi verhaal dat ik tussendoor heb kunnen lezen.

Meer recensies van MarlousDemian