meer dan prachtig

MarlousDemian 24 augustus 2024
Bij een vooruitleesactie van uitgever Ambo Anthos mocht ik ‘De Zonnesteen’ geschreven door Jet Nijland lezen.
Ik heb eerder voor de Valentijnsprijs 2024 ‘Als de sterren fonkelen’ mogen lezen. De verwachtingen daardoor waren wel wat hoger en de nieuwsgierigheid des te groter naar ‘De Zonnesteen’.

In 'De Zonnesteen' lees je het verhaal van Lyna in 1745. Ze moet door alle politieke spanningen noodgedwongen vluchten voor haar leven. Uiteindelijk vindt ze onderdak in het kasteel van de clan MacMoore of Barra. De liefde tussen haar en een van de Lairds bloeit hevig op. Alleen dan breekt een zware periode aan. De hele plaatselijke bevolking moet zich klaarmaken om te strijden voor hun onafhankelijke Schotland.
Ruim 250 jaar later leren we Bonnie en haar hond Balthasar kennen. Bonnie de eigenaresse van het enorme landgoed: het kasteel, de velden eromheen en een fraaie cottage. In de achttiende eeuw was dit een indrukwekkend geheel, maar voor Bonnie is het zoveel jaar later maar moeilijk het hoofd boven water te houden en daarmee het onderhoud van het geheel te kunnen bekostigen. Bij toeval vindt ze een fraaie ‘schat’ uit het verleden: een prachtig juweel en een bijzonder dagboek. Dit geheel brengt de historie van het kasteel stap voor stap tot leven.

Opnieuw heeft Jet Nijland bewezen dat ze kan schrijven. Het verhaal is duidelijk met alle aandacht geschreven en zodanig dat het met maar een paar zinnen een prachtig beeld kan beschrijven voor de lezer.
Niet alleen de historische kant heeft duidelijk aandacht gekregen, maar ook het verhaal in het heden is met de nodige aandacht beschreven.

Het verhaal is voornamelijk verteld vanuit het perspectief van Lyna en Bonnie. Dit was duidelijk en liep prachtig in elkaar over. Elk personage heeft de nodige aandacht gehad en op prachtige wijze uitgewerkt. Het was een prachtig geheel door de extra details die de schrijver er in heeft verworven zonder dat dit ten koste ging van het tempo in het verhaal.

‘De Zonnesteen’ is een prachtig historisch verhaal. Je wordt constant meegenomen in de strijd met de clangemeenschappen in de 18e eeuw maar ook de politieke onrust in de 21e eeuw. Daarnaast lees je veel over de ontwikkeling van de liefde bij Lyna en Bonnie.

Het is echt een prachtig verhaal, jammer dat het boek alweer uit is. Mijn liefde voor historische romans is weer extra versterkt. Dank je wel Jet Nijland voor dit prachtige, maar dan ook echt prachtige verhaal.

Bedankt @uitgeverij Ambo Anthos voor deze kans om dit prachtige boek van Jet Nijland te mogen lezen.

Meer recensies van MarlousDemian