verrassend en knap

MarlousDemian 24 augustus 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers kreeg ik de kans om ‘Diabolisch dilemma’ van Lucy Neetens te lezen.
Voor mij betekende dit mijn kennismaking met deze auteur.

In ‘Diabolisch dilemma’ wordt voormalig politieman Theo Berger voor de keuze gesteld om te kiezen tussen de stem van zijn geweten, maar ook de stem van zijn gevoel. Kan hij de juiste keuze maken zonder dat hij zich klem zet uit gewetenswroeging maar ook uit verdriet?

Het verhaal kent verschillende lijnen die uiteindelijk al samen met in elkaar haken. Als iemand een keuze maakt, heeft dat ook gevolgen in de rest van het verhaal.
Eerlijk zijn is bijvoorbeeld voor politieman Theo een lastig onderwerp. Het heeft zoveel gevolgen en dat sluit dan ook perfect aan bij de titel van het boek.

Het verhaal heeft een prettige schrijfstijl, het las vlot en had ook wat diepgaandere punten in het vertellen. Het laat je nadenken over het leven nu. Het neemt je mee in keuzes, wat zou je zelf doen, hoe zou je het oplossen of zou je het juiste doen? Prachtig gedaan in dit verhaal!

Het plot verraste me gecombineerd met alle verhaallijnen die allemaal tot zijn recht kwamen.

Diabolisch dilemma is een verhaal dat je zeker meeneemt in je gedachtes, het neemt je mee in het nadenken over hoe je zelf in dilemma’s reageert en zou oplossen. Prachtig gedaan en het maakt me nieuwsgierig naar meer.

Meer recensies van MarlousDemian