prachtig, indrukwekkend en motiverend

MarlousDemian 11 juni 2024
Vandaag mag ik de blogtour van Rollenspel geschreven door Rosemarijn Milo aftrappen.
Nadat ik eerder de trilogie 'Een vervlogen droom', 'Het hoge woord’ en 'Een jaar uit het leven van P.M.C.J.S.’ mocht lezen voor de eerdere blogtour, kreeg ik opnieuw de kans om ook het nieuwste boek Rollenspel te lezen.
Ik keek enorm naar uit toen het boek binnenkwam en had best wel hoge verwachtingen. En die verwachtingen werden hoe dan ook waargemaakt. Dit boek nam me mee op een reis van wisselende emoties. Ik heb zitten grinniken, voelde het verdriet waardoor ik medelijden voelde, maar ook verbazing. Emoties die voor mij heel belangrijk zijn om een verhaal te kunnen waarderen en geboeid te blijven tot het einde. Van het begin tot het einde heeft het me dan ook meegenomen tot ik het boek uit had.
Je krijgt in dit levensverhaal een beeld van Rosemarijn Milo en haar familie. Ze groeide op bij strenge, beschaafde ouders en heeft vijf broers. Het is geen makkelijke tijd geweest, dat lees je al lezende weg tussen de regels door. Maar ook de invloed van haar eigen rol die ze aannam.
Ik vond de briefwisselingen met Hans bijzonder om te lezen. Het leek wel alsof ze iets zocht bij hem en dat op papier ook zeker vond. Soms moest ik lachen, soms was ik verbaasd maar iedere keer weer was ik toch weer nieuwsgierig. Ik vond het een bijzondere reis langs alle rollen die ze zich had aangemeten en haar weg in had gevonden. Ik begon de titel dan ook gedurende die reis ook steeds meer te begrijpen en te waarderen.
De rollen als advocaat, rechter, juriste en haar kennis van muziek maakte indruk op mij. Het gaf een extra dimensie aan het verhaal.
Het was een aparte vorm van autobiografie. Het was geen standaard indeling, maar ingedeeld naar rollen. Rollen die de schrijfster in haar leven speelt of heeft gespeeld. Ik vond het uitdagend en zeer prettig om te lezen, het hield de spanning en de nieuwsgierigheid in het verhaal.
Onduidelijkheden werden gedurende het verhaal steeds weer uitgelegd waar nodig was.
Ik heb de indruk gekregen dat Rosemarijn Milo een openhartig en boeiend karakter heeft. Het was boeiend om te lezen en dit verhaal heeft op deze manier zeker indruk op mij gemaakt. Ze heeft zichzelf in het midden gezet en door alles eromheen de samenhang laten zien tot wie ze is geworden.
En net als bij de trilogie in een zeer vlotte, prettig lezende schrijfstijl. Het waren heldere,duidelijke woorden.
Rosemarijn Milo heeft de hoge verwachtingen die ik van dit verhaal had, opnieuw overtroffen en me heel wat wijze lessen meegegeven in de veerkracht die je kan hebben. Kortom een echte aanrader!
Bedankt voor het vertrouwen en deze kans weer om het boek te mogen lezen Elise Kleuskens en Rosemarijn Milo

Meer recensies van MarlousDemian