de complexiteit van een mens op zich

MarlousVisser 11 oktober 2024
Met de leesclub van de boekenreizigers lazen we dit keer ‘de nieuwkomer’ geschreven door Martine Kamphuis.
De nieuwkomer volgt na de kliniek.

In de Nieuwkomer lees je het verhaal van Sanne die in een tbs-kliniek werkt. Haar collega Karel lijkt te worden weggewerkt door haar nieuwe leidinggevende Annabella. Ook de patienten zijn niet de makkelijkste. De een wil niet met Sanne in gesprek en die krijgt daarin zijn zin. Maar als een serieverkrachter haar treitert, krijgt ze ook geen steun van haar collega’s.
Op het moment dat de dood van Karel wordt afgedaan als een ongeluk, is de emmer overgelopen voor Sanne. Ze steekt haar neus in zaken die ze misschien niet had moeten doen.

Deze psychologische thriller laat de psychologie van alle kanten zien en zit goed verweven in het verhaal. Het personeel vormt geen stabiel team en is geen steun voor elkaar en laat daarin steken vallen. De tbs-ers zijn al heel bizarre personen op zich, onderling en naar het personeel toe. Het is in dit verhaal zo beschreven dat je voelt dat Sanne er alleen voor staat.
Het gedrag van de tbs’ers vond ik heel sterk beschreven.

De nieuwkomer is voor mij het eerste boek dat ik van Martine Kamphuis heb gelezen. De schrijfstijl is toegankelijk en heel reëel, omdat je duidelijk kan merken dat haar vak in het verhaal is verweven.

Het bijzondere aan dit boek voor mij is dat ik het gelezen heb in braille. Doordat ik de woorden in mijn hoofd moest verwerken tot een verhaal, kwam het verhaal nog sterker bij mij binnen.

De nieuwkomer is bij Passend lezen beschikbaar voor mensen met een leesbeperking / visuele beperking. Het bestaat in braille uit 14 delen.

Meer recensies van MarlousVisser