bijzonder

MarlousVisser 12 oktober 2024
Met de leesclub van de boekenreizigers onder leiding van Erna Eikhoudt las ik ‘Het horloge van Celis’ geschreven door Harry G. de Vries.

Voor mij was Harry G. de Vries een onbekende schrijver.

De cover heeft iets intrigerends. Het horloge springt eruit, op dit horloge staan symbolen die verwijzen naar de vrijmetselarij. Vrijmetselarij is voor mij een totaal onbekende term.

Het horloge van Celis kent een verdeling van drie verhalen. In het eerste deel Techeletblauw kom je als lezer terecht in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Schilder Jacob Geerts krijgt de opdracht van de gemeente om een woning op te knappen. Deze woning was vroeger eigendom van een Joodse familie. Hij doet daar tijdens zijn werk een bijzondere vondst. Dit brengt hem tot een moeilijke keuze, iets wat de rest van zijn leven beïnvloed.
Het tweede deel ‘Het horloge van Celis’ vertelt het verhaal van Celis en Johan. Celis is een docent met iets magisch waardoor leerlingen geboeid blijven. Johan wordt gestimuleerd door de verhalen van Celis om op onderzoek te gaan naar het verleden van oom Johan.
Het derde, tevens laatste deel heet ‘Het buitenlid’. Eva en Peter vinden bij het leeghalen van de woning van hun vader een speciale ketting. Ze komen achter ‘geheimen’ van hun vader en ze gaan zoeken naar wat dit is.

Deze drie verhalen hebben mij laten kennismaken met de term Vrijmetselarij. Ik kende het hele begrip niet en wist daardoor ook niet wat de basisprincipes inhielden.
Ik vond het daarom wel pittig om de verhalen te lezen en de rode draad te begrijpen. De drie verhalen hebben personages die al met al een verbintenis met elkaar hebben uiteindelijk. Ze staan voor keuzes die hun toekomst bepalen en dus beinvloeden.

Het lezen van ‘Het horloge van Celis’ is een bijzondere ervaring voor mij geweest. Ik heb kennis opgedaan over ‘Vrijmetselarij’ met zijn basisprincipes. Het waren mooie verhalen die mij hebben doen laten nadenken: Welke keuze je ook maakt, wat is de goede keuze?

Meer recensies van MarlousVisser