lekker spannend

MarlousVisser 14 oktober 2024
Nadat ik eerder Inspecteur Holländska, het eerste deel mocht lezen, werd ik nu verrast door de vraag van de auteur om het tweede deel te lezen. Het tweede deel van Inspecteur Holländska heeft de titel Terugblik.
Net als in het eerste deel lees je nu weer het verhaal van Maja Hove.

Maja reist opnieuw naar Komkoj. Ze gaat daar verder werken aan het onderzoek naar de mysterieuze heroïnesmokkel. Het spoor leidt naar Nederland. Samen met haar collega Val reist ze af naar Nederland. Ze gaan samen op onderzoek uit in de Zaanstad in deze complexe zaak. Er gebeuren tijdens het verblijf daar bijzondere dingen. Mensen worden vermoord, maar ook collega’s verdwijnen en Maja ontvangt dreigbrieven. Wie is toch die Jude, die bijzondere advocate die een van de gearresteerde koppels bijstaat?

Ik was na het eerste deel kritisch over wat ik gelezen had, daardoor wist ik niet goed wat ik kon verwachten van dit deel, maar toch was ik nieuwsgierig.
Het verhaal ging direct verder waar het eerste deel is geëindigd. Dit leverde heel even voor mij dan een schakelmoment op, maar al snel zat ik volledig in het verhaal. Het team waar Maja deel van maakt, vind ik erg leuk om te volgen. Val, Johan en niet te vergeten Winner, de hond. Dat is in dit deel, vind ik, goed gedaan. De rollen waren duidelijker en waren naar mijn idee goed uitgewerkt. En mijn favoriet in het verhaal kreeg een prominente rol.

De schrijfstijl was vlot, waar het eerste deel veel informatie werd gegeven over de Sami cultuur, was het nu meer verhaal. De spanning zat erin, het kreeg aan het einde een stroomversnelling, daar moest ik even opletten wat er gebeurde. Er waren aardig wat plotwendingen, waarvan ik er een niet zag aankomen. Wil je daar meer over weten, dan adviseer ik je het boek te lezen.
Het verhaal geeft nog heel wat verhaallijnen om uit te werken in meer verhalen van Inspecteur Holländska denk ik zo.

Ik kan nu dan ook niet anders concluderen dat het tweede deel mijn verwachtingen heeft overtroffen. Ik heb genoten van dit boek, liefhebbers van een detective komen zeker tot hun recht.

Voor mij krijgt dit boek dan ook een dikke 4,5 sterren.
Bedankt @MirjamEverhard voor de mogelijkheid om je tweede deel te lezen!

Meer recensies van MarlousVisser