Op en top feelgood

Marte 04 augustus 2024
Recensie: Mireille Versteeg - Beter dan fictie

Eva en Max ontmoeten elkaar op een nogal pijnlijke manier – vooral voor Max, die door haar toedoen zijn hand breekt. Hierdoor dreigt hij een belangrijke deadline voor zijn nieuwste boek te missen. Uit schuldgevoel besluit Eva hem te helpen in zijn boshuis in Drenthe, maar hun botsende karakters maken het er niet makkelijker op. Toch is er onmiskenbare chemie tussen de grumpy schrijver en de zonnige Eva, zelfs als ze elkaar soms niet kunnen uitstaan.

De schrijfstijl van Mireille Versteeg is levendig en soepel, met fijne sfeerbeschrijvingen, pakkende dialogen en humor. Ik waande me even aan de rand van een rustig bos, helemaal meegenomen door de sfeervolle setting.
Eva en Max zijn goed uitgewerkte personages die gedurende het verhaal allebei een mooie ontwikkeling doormaken. Eva, een junior creative in de tv-wereld, is vrolijk, creatief, sociaal, soms wat naïef, maar heeft ook een pittige kant. Max, een succesvolle bestseller auteur maar cynische kluizenaar, leert zijn muren te laten zakken. Samen ontdekken ze nieuwe kanten van zichzelf. De bijpersonages, vooral Odette en Dylan, voegen extra charme toe aan het verhaal.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit zowel Max als Eva, wat je echt in hun hoofd laat kruipen. Max’ gedachten brachten me regelmatig aan het glimlachen, bijvoorbeeld wanneer hij met afschuw dacht: "Ze is een aanraker." De verhaallijn is zalig meeslepend, en de proloog en epiloog maken het helemaal af. Het verhaal dat Max aan het schrijven is, verweven met hun ervaringen, voegt een extra laag toe. Op en top feelgood met een vleugje spice, ik heb er enorm van genoten!

Meer recensies van Marte