Warme, meeslepende feelgoodroman

Marte 16 juli 2024
Recensie: Sophie Green - De tuinclub van Sunshine Beach

Deze vrolijke gele cover kan haast niet aan je aandacht ontsnappen. Het is een boek van Sophie Green, van wie ik eerder ‘De yogaclub van Orange Blossom House’ las. Er zijn nog drie andere titels van haar vertaald in het Nederlands en de gemene deler in haar boeken zijn vrouwen en vriendschappen.

Australië, 1987. In Noosa Heads komen vier vrouwen – Cynthia, Lorraine, Elizabeth en Kathy – bij elkaar in een tuinclub. Ze ontdekken dat hun levens en vriendschappen, net als tuinieren, zorg en geduld nodig hebben om tot bloei te komen. De vrouwen zijn van verschillende leeftijden en hebben uiteenlopende problemen, maar ze weten te groeien en tweede kansen te creëren. Een weduwe, een lastige schoonmoeder, een puberdochter die zwanger is, scheidingen; er komt van alles aan de orde.

Sophie Green heeft een prettige schrijfstijl, vol aandacht voor beschrijvingen en sfeer, die je moeiteloos het verhaal intrekt. De gevoelens van de personages worden helder neergezet: zoals rouw, twijfel, schuldgevoelens, onvrede en genieten van kleine dingen.

De schrijfster houdt een pleidooi voor tuinieren, letterlijk en figuurlijk aarden, en de waarde van inheemse planten. Quote: “Lorraine is een beetje als Shirls geliefde inheemse planten; ze neemt de ruimte in waar onkruid is weggehaald en verrijkt zo de bodem.”

Elk hoofdstuk begint met de naam van een plant, wat een leuk detail is. De wisselende perspectieven van de vier vrouwen zorgen voor afwisseling, en ook de bijpersonages voegen veel toe.

'De tuinclub van Sunshine Beach' is een rustige, warme feelgood die je meeslepend meeneemt in het leven van vier vrouwen, met vooral nadruk op persoonlijke groei en vriendschap. En een boek dat inspireert om met frisse blik naar de natuur en jezelf te kijken.

Dit ebook heb ik gekregen van @uitgeverijdefontein in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Marte