Een fijne, ontspannende feelgood om in een avond uit te lezen

Marte 09 augustus 2024
Recensie: Julia Romein - Een nieuw begin (Villa Italia deel 1)

De 30-jarige Emilie komt uit een rijk en chique gezin, maar voelt zich niet thuis in die wereld. Er zijn nog meer zaken die niet helemaal lekker lopen. Op de bruiloft van haar zus, op het landgoed van haar ouders, barst de bom. Na het vinden van een paar pagina’s uit het dagboek van haar oma, vertrekt ze naar de heuvels van Umbrië om het spoor van haar oma te volgen. In Italië leert ze veel nieuwe mensen kennen en wordt ze vlot opgenomen in het dorpje. Haar vertrek lijkt dapper, maar is het ook een vlucht?

De schrijfstijl van Julia Romein is vlot en beschrijvend, met natuurlijk aanvoelende dialogen. Je krijgt een goed inzicht in Emilies gedachten en de Italiaanse sfeer wordt heerlijk overgebracht met lekker eten en drinken, mooie landschappen en cultuur. Het verhaal, verteld vanuit Emilie, kent een snelle verhaallijn en bevat veel bijpersonages die elk een prettige bijdrage leveren, ook al zijn ze soms maar even in beeld.

Emilies ervaringen in Italië zijn niet alleen maar positief; ze moet uitzoeken wat ze echt wil en kent ook moeilijke tijden. Je kunt makkelijk met haar meevoelen door de levendige manier waarop haar verhaal wordt verteld. Hoewel het deel over de upperclass en adel me minder aanspreekt, vind ik de zoektocht naar haar overleden oma erg boeiend. Het boek verkent thema’s zoals vastzitten, cultuurverschillen, kunst en jezelf herontdekken.

'Een nieuw begin' eindigt met een cliffhanger, waardoor ik erg nieuwsgierig ben naar hoe het verder gaat met Emilie en wat de geschiedenis van haar oma zal onthullen. Dit is een fijne feelgood die je in één avond uitleest en je prettig onderdompelt in Italiaanse sferen. Perfect voor een moment van ontspanning. En er zijn nog twee delen om naar uit te kijken!

Dit ebook heb ik gekregen van AW Bruna romans in ruil voor een eerlijke recensie

Meer recensies van Marte