Mooi, breed, intrigerend en soms ontroerend verhaal

Marte 20 september 2024
Ik las en genoot van ‘Familietraditie’ van Elizabeth Acevedo. Want wat is dit een mooi, breed, intrigerend, soms ontroerend verhaal. Een van oorsprong Dominicaanse familie die is verhuisd naar de Verenigde Staten. Vier zussen en twee dochters waarvan een aantal met bijzondere gaven, bijvoorbeeld de een voorziet wanneer iemand doodgaat en de ander hoort de waarheid in iemands stem. Hun geschiedenis, hun afkomst en cultuur en het heden wordt erg mooi belicht terwijl een van de zussen haar eigen levensviering plant. En dat houdt de gemoederen bezig, want heeft ze haar eigen dood gezien?

Bijzonder vond ik de verschillende perspectieven waarin ook nog stukjes van interviews verweven zaten. Regelmatig komen er Spaanse woorden voorbij, maar dat werkt versterkend, absoluut niet storend. Lange zinnen en mooie metaforen. Je proeft de sfeer dankzij de gedetailleerde beschrijvingen. Ook wordt de melancholische toon fijn afgewisseld met humor en blijf je nieuwsgierig naar de afloop. Een boeiend familieverhaal over o.a. jeugd, relaties, kinderwens, bovennatuurlijke gaven, leugens, verlies, vreemdgaan en acceptatie. Dit is zeker een boek om op te pakken!

Meer recensies van Marte