Lezersrecensie
Mooie historische roman
‘Gouden lotus’ speelt zich af in 19e-eeuws China en volgt de 6-jarige Kleine Bloem, die door haar moeder wordt verkocht als slaaf in een rijke familie. De even oude Linjing wordt haar meesteres, en dan volgt er een zwaar en wreed bestaan. Een onverwachte wending verandert de verhouding tussen hen. In vier delen en een epiloog volgen we hun relatie en hun strijd om te overleven door de jaren heen.
Het verhaal wordt afwisselend in de ik-vorm verteld door Kleine Bloem en Linjing. Kleine Bloem sluit je direct in je hart; ze werkt hard, accepteert haar lot en vindt troost in borduren. Ze is slim en creatief. Linjing is verwend, avontuurlijk en het lievelingetje van haar vader, soms jaloers op Kleine Bloem, maar ontwikkelt zich ook. De schrijfstijl is vloeiend en gedetailleerd en brengt de sfeer en gevoelens prachtig tot leven met mooie, lange zinnen. Het verhaal komt echt binnen. Kantonese woorden komen regelmatig voor, maar de woordenlijst achterin maakt dat behapbaar.
Ik was verbaasd over het belang van gouden lotussen – ingebonden voeten waardoor vrouwen nauwelijks konden lopen. Het staat symbool voor de ondergeschikte rol van vrouwen en de scheve verhoudingen tussen arm en rijk. Slavernij, wraak, haat en wreedheid spelen een grote rol, net als de onverbiddelijke schoonmoeders. Daarnaast gaat het over de instituten van de celibataire zusters, huwelijk en polygamie en het verfijnde borduurwerk. Ondertussen sijpelen westerse invloeden langzaam binnen, met veranderingen in onder andere de rol van de vrouw en er is ook een plek voor liefde, vriendschap, hoop, veerkracht en acceptatie.
‘Gouden lotus’ is een mooie historische roman die een breed scala aan emoties oproept, van ontroering tot verbijstering en verontwaardiging. Het biedt een fascinerende inkijk in de Chinese cultuur en geschiedenis, die voor mij onbekend was, en heeft me oprecht geraakt. Ik vind het een must-read.
Het verhaal wordt afwisselend in de ik-vorm verteld door Kleine Bloem en Linjing. Kleine Bloem sluit je direct in je hart; ze werkt hard, accepteert haar lot en vindt troost in borduren. Ze is slim en creatief. Linjing is verwend, avontuurlijk en het lievelingetje van haar vader, soms jaloers op Kleine Bloem, maar ontwikkelt zich ook. De schrijfstijl is vloeiend en gedetailleerd en brengt de sfeer en gevoelens prachtig tot leven met mooie, lange zinnen. Het verhaal komt echt binnen. Kantonese woorden komen regelmatig voor, maar de woordenlijst achterin maakt dat behapbaar.
Ik was verbaasd over het belang van gouden lotussen – ingebonden voeten waardoor vrouwen nauwelijks konden lopen. Het staat symbool voor de ondergeschikte rol van vrouwen en de scheve verhoudingen tussen arm en rijk. Slavernij, wraak, haat en wreedheid spelen een grote rol, net als de onverbiddelijke schoonmoeders. Daarnaast gaat het over de instituten van de celibataire zusters, huwelijk en polygamie en het verfijnde borduurwerk. Ondertussen sijpelen westerse invloeden langzaam binnen, met veranderingen in onder andere de rol van de vrouw en er is ook een plek voor liefde, vriendschap, hoop, veerkracht en acceptatie.
‘Gouden lotus’ is een mooie historische roman die een breed scala aan emoties oproept, van ontroering tot verbijstering en verontwaardiging. Het biedt een fascinerende inkijk in de Chinese cultuur en geschiedenis, die voor mij onbekend was, en heeft me oprecht geraakt. Ik vind het een must-read.
1
Reageer op deze recensie