Meeslepend en origineel

Marte 14 september 2024
Recensie: Julietta Anderson - Groetjes, Danny

Het verhaal gaat over Danny Mulberry, een man wiens leven vastgelopen is en die voornamelijk zijn dagen doorbrengt in het tuinhuis van zijn beste vriend. Een dronken actie die hem als 'moderne filosoof' in de krant brengt, verandert alles. Danny wordt ineens gezien als een inspiratiebron en mensen beginnen hem brieven te sturen, terwijl hij dat helemaal niet van zichzelf vindt. Ondertussen komt Wolfie, het nichtje dat hij nooit eerder heeft ontmoet, naar hem toe omdat haar moeder, Lou, hulp nodig heeft. Het is aan Danny om uit te zoeken of hij de rol van broer, oom en mentor wel kan vervullen.

Het perspectief wordt afgewisseld tussen Danny en Wolfie, wat een mooi inzicht geeft in hun beider werelden. Wat een plaatje is die Danny, zijn acties zijn ludiek en tegelijkertijd tenenkrommend. Wolfie vond ik een zeer waardevolle toevoeging aan het verhaal. Vooral haar situatie, waarbij ze volwassen verantwoordelijkheden op zich moet nemen raakte me diep. De bijpersonages, zoals de loyale Don en zijn bijdehante zoontje, Danny's hond en Lou maken het helemaal af.

Ondanks zware thema's zoals alcoholisme, depressie en suïcidale gedachten, weet de auteur een luchtige toon aan te houden met een flinke dosis humor en ironie.

De schrijfstijl van Julietta Anderson is levendig met lange beschrijvende zinnen die worden afgewisseld door korte, scherpe observaties. Af en toe moest ik een zin herlezen omdat die op meerdere manieren uit te leggen viel.

Het diepgaande verhaal toont de groei van de personages, die te maken krijgen met moeilijke waarheden, maar gelukkig ook een kans krijgen om hun leven opnieuw vorm te geven. Een meeslepend, origineel verhaal over familie, vrienden, tweede kansen, elkaar steunen en het opnieuw vinden van jezelf en elkaar – een boek dat je met een fijn gevoel dichtslaat.

Bedankt voor het ebook @uitgeverijdefontein

Meer recensies van Marte