Meeslepende roman met emotionele diepgang

Marte 29 juli 2024
Recensie: Melissa Wiesner - It all comes back to you

Anna en Gabe moeten samenwerken aan een studieproject. Aanvankelijk hebben ze hun twijfels. Hij schrikt van de veel jongere, hardwerkende Anna, terwijl zij moeite heeft met de arrogante, knappe Gabe uit een warme, welgestelde familie. Toch klikt het tussen hen, en ontstaat er een hechte vriendschap met onderliggende spanning. Anna is echter zwijgzaam over haar familie en draagt een groot geheim met zich mee. Vijftien jaar na hun eerste ontmoeting komt eindelijk de waarheid aan het licht.

Melissa Wiesner wist ervoor te zorgen dat ik mijn omgeving compleet vergat tijdens het lezen. Haar schrijfstijl is vlot en beschrijvend, en ze weet de emoties uitstekend over te brengen. De hoofdpersonages zijn realistisch en je sluit ze meteen in je hart. Anna weet als geen ander hoe hard het leven kan zijn; ze werkt keihard en is veerkrachtig. Gabe is intelligent en bijzonder zorgzaam. Samen kunnen ze goed praten, en zij geeft hem advies. Hoewel er periodes zijn waarin ze elkaar niet spreken vanwege ruzies, kunnen ze elkaar uiteindelijk toch niet missen. Gabes familieleden spelen ook een belangrijke rol in het verhaal.

Het boek is opgedeeld in drie delen en een intrigerende proloog. Soms worden er sprongen in de tijd gemaakt van drie à vier jaar. De auteur weet de aandacht goed vast te houden met enkele onverwachte wendingen tot het verhelderende einde.

Anna’s verhaal is schrijnend en ontroerend. Het kost veel tijd om dingen los te laten, te vergeven en uiteindelijk echt verder te komen. Daarnaast gaat het over vriendschap, onvoorwaardelijke steun, liefde en familiebanden. Zwaardere thema’s zoals verslaving, mishandeling, eenzaamheid en armoede worden aangeroerd, maar de toon blijft luchtig. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van een roman met emotionele diepgang.

Dit boek heb ik gekregen van @bestofromance en @boekerij in ruil voor mijn eerlijke recensie

Meer recensies van Marte