Leuk vervolg op De kerstboekwinkel

Marte 12 oktober 2024
Recensie: Jenny Colgan - Middernacht in de kerstboekwinkel

Opnieuw gaat het over Carmen. Ze heeft een jaar geleden gebroken met Oke, maar woont nog steeds bij haar zus en werkt in de boekwinkel. Een aantal zaken staan echter op losse schroeven. Ze moet nieuwe woonruimte zoeken, de kerstboekwinkel dreigt te moeten sluiten en haar baas lijkt een onmogelijk te vervullen kerstwens te hebben.

Carmen, het hoofdpersonage, is iemand met heftige emoties. Ze is een gepassioneerde boekenliefhebber, hardwerkend, maar ze heeft ook haar negatieve kanten, heel realistisch dus. Af en toe wordt het verhaal verteld vanuit Oke, die een quaker is en terug is naar Brazilië gegaan. Jenny Colgan zet veel, vaak uitbundige personages neer. Oude en nieuwe figuren komen voorbij: Sofie en haar drie kinderen, de charmante manny Rudi, en de andere winkeliers.

Ja, het is wel nodig om het eerste deel te lezen, al wordt er veel uitgelegd. Dit boek bestaat uit drie delen, en door terugblikken ontdek je wat er misging tussen Carmen en Oke. Jenny Colgans schrijfstijl is vlot en beschrijvend, waardoor de sfeer perfect wordt overgebracht. Soms vind ik dat de schrijfster in de dialogen wat lomp uit de hoek komt, maar dat was ook wel grappig. Het tempo ligt hoog en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op, een beetje van de hak op de tak.

Familie, vriendschap, elkaar helpen, verantwoordelijkheid nemen, een diepere band met iemand aangaan – dit zijn allemaal thema’s die langskomen. Een jaar lang volg je Carmen tot een mooi einde met een kerstmis voor iedereen. De sfeervolle beschrijving van Edinburgh maakt het speciaal, net als de boekwinkel in een bijzonder pand en de passie voor boeken. Romance speelt wat op de achtergrond, maar het is een boeiend verhaal, en het feit dat het met kerst eindigt vind ik erg fijn. Kortom, een leuk vervolg op deel 1 De kerstboekwinkel.

Meer recensies van Marte