Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een elegie die vooral geen jeremiade wil zijn

Martin Overheul 31 december 2020
In een interview op NPO Radio 1 zegt Cherry Duyns, samen met Armando de drijvende krachten achter het legendarische televisie- en theaterprogramma “Herenleed”, dat hij op een dag tegen zijn moeder zei dat hij een boek over haar zou schrijven. ‘Je doet je best maar,’ zei ze toen. ‘Nou dat heb ik gedaan,’ vervolgt Duyns. ‘Ik heb de fotografie gebruikt omdat onze herinneringen niet deugen. Foto's zijn eerlijker. Ik heb er heel goed naar gekeken om iets meer van mijn moeder te begrijpen en haar levensloop te volgen.’ De lezer van “Afscheid” zal de laconieke wijze waarop Duyns’ moeder reageerde meteen herkennen. Want ondanks het feit dat beiden al meer dan zeventig jaar in elkaars levens aanwezig zijn, kennen zoon en moeder elkaar niet zo goed en is ‘aanwezig zijn’ niet het juiste omschrijving voor wat de twee met elkaar hebben. ‘Ik probeer haar zoon te zijn maar ik voel geen vanzelfsprekendheid. Ik weet niet hoe een zoon zich dient te gedragen. Zij is mij dierbaar maar zij is ook iemand die ik niet goed ken. Ik denk dat vertrouwelijkheid ontbreekt door onze gescheiden levens. We hebben er nooit over gesproken, ik heb de behoefte niet gehad.’

In dit boek staat Duyns uitgebreid stil bij wat er volgens hem achter dat gebrek aan vanzelfsprekendheid zit, hoe het komt dat de vertrouwelijkheid tussen moeder en zoon ontbreekt. Hij vertrekt daarbij vlak voor het moment waarop zijn Nederlandse vader en Duitse moeder elkaar leren kennen, twee mensen die hun hart verloren hebben aan het circus en het variété. Ze ontmoeten elkaar aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, in tijden waarin het niet bepaald een cadeau is om als Duitse in Nederland te leven. Omdat Duyns’ vader het geen goed idee vindt haar bij haar juiste naam te noemen: ‘Liever geen Duitse naam, had hij gezegd. Hilde en Hildegard, dat valt in Nederland niet goed, dat had hij wel begrepen.’ Hij noemt haar voortaan Puk. Ze gaan in Haarlem wonen en zien daar hun huwelijk op de klippen lopen.

Daarmee begint voor de kleine Cherry een periode van verhuizingen. Vanuit Haarlem vertrekt hij met zijn moeder naar haar familie in Wuppertal, waar hij opgroeit als een Duits jongetje. Na acht jaar laat zijn moeder, die in Wuppertal blijft wonen, hem over aan de zorgen van zijn vader in Haarlem. Die is niet echt geïnteresseerd in het opvoeden van zijn zoon zodat die taak wordt overgenomen door Cherrys Nederlandse oma. Dat gejojo laat onmiskenbare sporen na in de ziel van de kleine jongen die Duyns dan is en zorgt voor een levenslange ongemakkelijke relatie tussen zoon en moeder. ‘Ik weet niet wat mijn moeder voor mij verborgen heeft gehouden, die vertrouwelijkheid is er niet tussen ons. We zijn altijd behoedzaam met elkaar omgegaan, hebben geprobeerd onmin te vermijden, elkaars domein niet te schenden.’ In die woorden klinkt een onoverkomelijke afstand door, die ook in de laatste levensjaren van de moeder niet meer overbrugd zal worden.

Die afstandelijkheid, dat ongemak, is tekenend voor de wijze waarop Duyns zijn verhaal vertelt. Terughoudend, maar tussen de regels door toont hij meer dan eens zijn betrokkenheid, zijn mildheid. De taal waarin dat gebeurt, is kaal, vrijmoedig maar toch ook ingehouden, en uiterst doeltreffend. Want “Afscheid” is geen afrekening met een verwrongen jeugd, en het is al evenmin een egodocument waarin een schrijver zijn falende ouders ter verantwoording roept voor wat ze hem, hun enige kind, hebben aangedaan. Er zit geen gram wrevel of revanchisme in dit boek. “Afscheid” is een oprechte elegie die vooral geen jeremiade wil zijn. Daarin slaagt Duyns met verve.

‘Op een dag gebeurt het.
Dan zal ik je niet meer opzoeken, je geen eten meer komen brengen.
Dan zullen we elkaar niet meer aankijken, zwijgen, zwaaien en even glimlachen.
Dan zal de stad in het dal langzaam verdwijnen.
Dan hoef ik er niet meer te komen, ook al ben ik er geboren.
Laat ik je in de steek?
Zoals jij mij destijds.
Ik heb je nooit iets verweten, nooit iets kwalijk genomen.
Ik ben je niets verschuldigd.’

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Martin Overheul

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur