Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Storm in een glas water

Martin Overheul 12 maart 2020

‘Moet ik je echt álles vertellen? Ik weet het niet. Wat wist ik van mijn eigen ouders? Je grootvader hebben ze gebroken. Kapotgemaakt. Er was niets meer van hem over toen ik wilde weten wie hij was. Bij je grootmoeder lag dat anders, ingewikkelder. Altijd dat bezorgde, altijd bang dat ik iets tekort zou komen. Voortdurend het besef dat ze me in de steek had gelaten toen het erop aankwam.’ 

Zo begint Tropenvader van Diederik Samwel, een lijvige, op autobiografische elementen gestoelde roman waarin een zoon de zoektocht naar het verleden van zijn vader beschrijft. Die vader blijkt een persoon te zijn aan wie je met gerust hart een boek kunt ophangen. Nors, vaak afwezig, veeleisend, biseksueel, geslaagd als advocaat, behept met een wispelturige inborst, ongedurig, grootgebruiker van alcohol, en steeds heviger geplaagd door een ontzaglijk jeugdtrauma waarvan de oorsprong in Java tijdens de Tweede Wereldoorlog ligt. Kortom, een heerlijk personage om een fraaie burcht van woorden rond op te trekken. 

Net daarom is het zo spijtig dat het grootste deel van deze roman over het leven van de verteller gaat, die hier Erik heet. Dat leven is bepaald niet ‘groots en meeslepend’. Goed, zijn ouders gaan uiteen als hij een tiener is, wat een kind doorgaans een aanzet biedt tot frustratie en opstandigheid. Maar die ouderlijke breuk verloopt zo rimpelloos, dat het slechts bij een schram op de ziel van Erik blijft, en geen litteken dat ook na dertig jaar nog schuurt en jeukt. 

Erik en zijn broers blijven – opvallend genoeg voor de jaren zeventig van de vorige eeuw – bij hun vader wonen. Hun moeder, een vrouw die nooit echt scherp in beeld komt, verdwijnt naargelang de roman vordert geruisloos uit zicht en speelt de laatste honderdvijftig bladzijden zelfs helemaal niet meer mee. Geen idee waarom; er wordt gewoon niet meer over haar gesproken of geschreven. De echtscheiding van zijn ouders is de grootste opwinding in Eriks jonge leven, maar er gebeurt bitter weinig met dat gegeven.

Daarnaast vult de hoofdpersoon zijn dagen met de onbeduidende bezigheden van een opgroeiende tiener. Niets opmerkelijks, niets extravagants, niets dat zich met weerhaken in je aderen vastzet: dertien-in-een-dozijn aangelegenheden die zo uitvoerig beschreven worden dat ze de intrinsieke spanning in dit verhaal compleet ondergraven. 

Want spanning zit er zeker in deze historie. Een steeds afstandelijkere echtgenoot die zijn vrouw op straat zet en ervoor kiest zijn verdere leven met een man te delen. Een gekwelde ziel die ervoor kiest om oog in oog te gaan staan met de oorzaak van zijn kwelling. Die met zijn drie zonen naar de plaats reist waar het onheil begon, met de bedoeling zijn duivel een flinke trap onder de kont te geven. Die soms dagenlang niet van zich laat horen om daarna onontwijkbaar te zijn, en het leven van anderen probeert te bepalen. Die manipuleert en met emoties speelt alsof het jojo’s zijn – zo’n man zorgt voor spanning. 

Daar doet de schrijver helaas weinig mee. Hij rijdt zich pagina’s lang vast in kleurloze bijzaken waardoor het boek al over de helft is als de lezer het gevoel krijgt dat er effectief iets zal gebeuren. Maar ook wanneer Eriks vader zijn demonen recht in het gezicht aankijkt, blijft het verhaal voortkabbelen. Nooit krijgt de lezer een krop in de keel of een gevoel van plaatsvervangende woede, laat staan een ferme vuistslag in het gezicht.  

Daarvoor moeten we bij andere schrijvers aankloppen, schrijvers die zowel de trauma’s van hun ouders als van zichzelf zo aangrijpend neerschrijven dat je tijdens het lezen geregeld naar adem moet happen, confuus door taal en verhaal, waarna je ontdaan en ietwat ontregeld (maar intens voldaan) het boek dichtslaat. Die sensatie brengt Samwel met Tropenvader niet teweeg. Jammer, want dit boek had een wervelende orkaan kunnen zijn. Nu is het slechts een storm in een glas water.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Martin Overheul

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur