Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Boven de middelmaat, maar ontbeert wat dynamiek

Marvin O. 04 februari 2020

Jurriaan van Eerten (1983) heeft als journalist en voormalig correspondent voor Zuid-Amerika al een en ander over deze regio op papier gezet. Geïnspireerd door wat er gebeurde met fotograaf Kevin Carter, en gebruikmakend van eigen ervaringen, kroop hij in de huid van een journalist en fotograaf die het almaar lastiger krijgt met de ethische kant van het vak. Een kant waar menig journalist die oorlogen of wantoestanden verslaat wellicht mee te maken zal krijgen: moet een verslaggever altijd neutraal en afzijdig blijven, of moet deze de kans aangrijpen om dingen te veranderen?

Dat Van Eerten een zijsprong van journalistiek naar fictief schrijven maakt, is niet bepaald verrassend. Hij ambieert deze wending al langer, want oorspronkelijk volgde hij een cursus ‘Schrijven voor Film en Theater’ en rolde daarna toevallig in de journalistiek. Hij is nooit gestopt met het schrijven van verhalen en sommige ervan zijn ook gepubliceerd. Op een romandebuut was het echter vijftien jaar wachten.

Hoofdpersoon in Buiten beeld is Alex Laagland. Net als Carter maakt hij op een gegeven ogenblik een prijswinnende foto. In het geval van Alex is dat er een van een Venezolaanse demonstrant op het ogenblik dat deze door een dodelijke kogel wordt geraakt. Als Alex verneemt dat de demonstrant is overleden, kraakt hij en begint hij de zin van wat hij doet in twijfel te trekken. Gedreven door de wens om meer te zijn dan iemand die slechts momenten vastlegt om er zijn brood mee te verdienen, maakt hij een keuze waarvan hij de gevolgen niet had voorzien.

Van Eerten brengt een mooie start door Alex meteen middenin een betoging te plaatsen, waar hij foto’s probeert te nemen en tegelijk moet zien te ontkomen aan de ordediensten. Alex functioneert op dat ogenblik op adrenaline en neemt met flitsen indrukken in zich op. Dat komt heel mooi uit de verf. In wat volgt blijft de Latijns-Amerikaanse sfeer van Venezuela en Colombia nog een hele tijd erg aanwezig. Ook de flashbacks, die onderbouwen hoe Alex zijn vriendin Lies leerde kennen en wat ze samen meemaakten, zijn prima in het boek verwerkt. De overgangen van en naar de momenten met Lies verlopen soepel en maken duidelijk hoe Alex geworden is wie hij is.

De auteur kan niet helemaal verhullen dat hij journalist is. Hij krijgt de afstandelijke manier van verslaggeven (die een krantenbericht eigen is) nooit helemaal uit het boek. Af en toe gaat Van Eerten wat verder van zijn hoofdpersonage af staan en verslaat hij wat Alex doet, om enige tijd later weer dichterbij te schuifelen en Alex opnieuw toe te laten de feiten zelf te beleven. Dit aspect laat nog ruimte voor enige stijlverbetering, maar afgezien daarvan schrijft Van Eerten wel aantrekkelijk. Ook de wat afstandelijkere passages zijn uiteindelijk goed te smaken.

Als gevolg van de dood van de demonstrant wordt het hoofdpersonage door twijfels overvallen. Het verhaal vertraagt sterk zodra Alex zich in zichzelf terugtrekt. De auteur betrekt enkele waargebeurde feiten (zoals de historie rond Carter) bij het verhaal om het dilemma in kwestie volume te geven. Alex moddert vanaf dan maar wat aan en dat heeft zijn invloed op de plot. De verwachte innerlijke evolutie van Alex blijft grotendeels uit, en ook de afloop zie je lang van tevoren aankomen.

Dat betekent echter niet dat het boek vanaf dan slecht is. Van Eerten heeft nog wat randgebeurtenissen voorzien om er meer van te maken dan een sombere blik op een journalist met een existentiële crisis. De relatie met Alex’ zus en de omgang met de jonge Stella die een fan van hem beweert te zijn, houden de lezer bij het verhaal betrokken. Het geheel scoort zo nog ruim voldoende en steekt boven de middelmaat uit, maar toont te weinig conflict en dynamiek om het onafgebroken boeiend te houden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur