Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Geen klare wijn

Marvin O. 29 oktober 2020

Noodgedwongen verhuisden Emma en Hugo als kind met hun ouders naar een vervallen boerderij. Hun vader gaf zijn goedbetaalde baan als professor op om daar wijn te gaan verbouwen, Chateau Désir genaamd, een project dat bij voorbaat gedoemd was te mislukken. Als volwassenen kiezen beide kinderen voor een heel andere richting. De superslimme Emma slaagt er niet in een leven op te bouwen met vrienden en een eigen gezin, en strandt als alleenstaande met een baan die weinig van haar vergt. Hugo wordt ‘ontvinder’, een uitvinder van dingen die niets aan de wereld toevoegen, maar net tot besparingen leiden. Dat brengt natuurlijk geen geld in het laatje en dus geeft hij ook nog les. Verder spendeert hij tijd aan vrouwen, die nooit meer zijn dan losse scharrels. Tot hij Françoise ontmoet, waarmee zich iets van lange duur lijkt te ontwikkelen.

Herman Stevens (1955) is al sinds de jaren tachtig bezig met literatuur. Het begon met de publicatie van een literair tijdschrift in zijn studententijd, werd gecombineerd met eigen publicaties in andere tijdschriften, en mondde in 1990 uit in zijn eigen debuut, getiteld: Mindere goden. Stevens neemt altijd de tijd om een roman af te werken, en zodoende is Chateau Désir nog maar Stevens’ negende in dertig jaar tijd.

Wie Vaderland uit 2010 las, denkt bij het zien van de beschrijving van Chateau Désir wellicht aan dat boek terug, waarin wijnschrijver Hugo van Loon werd opgetrommeld als hoofdpersonage. Maar Chateau Désir gaat wel degelijk over een andere Hugo. Hij en zijn zus Emma worden grotendeels apart gevolgd, met uitzondering van een moment waarop ze elkaar ontmoeten; ze zijn per slot van rekening broer en zus. Emma bijt de spits af in een aantal hoofdstukken waarin wat achtergrond gegeven wordt over haar ouders, de boerderij, de wijnbouw, en hoe Emma geworden is wie ze nu is. Vervolgens gebeurt min of meer hetzelfde met Hugo.

Bij aanvang lijkt het boek niet meteen ergens over te gaan. Emma en Hugo halen los van elkaar wat jeugdherinneringen op en doen hun ding, zonder daar uitgesproken gelukkig mee te zijn, maar ook helemaal niet ongelukkig. Na enige tijd begint het de lezer dan toch te dagen dat Emma en Hugo met een zekere honger worstelen. In Emma’s geval is dat huidhonger. Ze is vaak alleen, heeft geen vrienden die naam waardig, en beseft dat ook haar leeftijd niet haar beste vriend is wil ze haar wens om een gezin te stichten, nog waarmaken. Ze schiet beter met mannen op dan met vrouwen, maar als Loren haar pad kruist, ontdekt ze dat ze niet ongevoelig is voor vrouwelijke charme. In tegenstelling tot Emma heeft Stevens geen haast en hij laat de omgang tussen beide vrouwen langzaam sudderen en evolueren.

Ook Hugo’s verhaallijn is geen uptemponummer en mag zich gezapig ontwikkelen. Hugo was niet bewust op zoek naar iets, maar zodra Françoise in zijn leven komt, zorgt het besef dat zij anders is dan de gebruikelijke losse scharrels voor een plots verlangen naar een (h)echt gezin, een gevoel dat voortspruit uit wat oorspronkelijk verwondering is als Hugo doorkrijgt dat ook hij voor dit soort romantische gevoelens vatbaar is.

Het is best denkbaar dat verschillende lezers andere dingen uit het verhaal zullen halen, want het bevat veel om nadien nog wat over door te denken en het is ook niet helemaal af. De beide hoofdpersonages grijpen geregeld terug naar hun jeugd, naar de relatie met hun moeder of naar de omgeving waarin ze wonen, en altijd vindt men daarin elementen die hun gedrag en ontwikkeling hebben beïnvloed, of dat nog steeds doen. Het is geen rechtlijnig boek met een duidelijk begin en een scherp afgebakend einde. Stevens dringt in heldere en genietbare taal door tot in het wezen van de hoofdpersonages en houdt de interesse vast, maar schenkt niet meteen klare wijn ter conclusie.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur