Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De auteur heeft zichzelf merkbaar niet uitgedaagd

Marvin O. 25 juli 2020

1994. In een huis in Chelsea worden drie lichamen gevonden in wat lijkt op een zelfmoordpact. Ze zijn allemaal gekleed in eenzelfde, zelfgemaakt gewaad. In een andere kamer van het huis ligt een opgewekte baby in een wieg, samen met een konijnenpoot. De baby is goed verzorgd en er ligt een briefje in het huis waarop staat dat ze Serenity Lamb heet.

2019. Libby Jones is net vijfentwintig geworden als een notaris contact met haar opneemt en meedeelt dat ze een huis heeft geërfd. Het zat in een trustfonds en is miljoenen ponden waard. Het behoorde eigendom te worden van de eerste Lamb-erfgenaam die het op zijn of haar vijfentwintigste claimde. Andere erfgenamen daagden nooit op en Libby is daarom nu de eerste in de rij. Want zij, zo komt ze te weten, is Serenity Lamb. Tezelfdertijd verschijnt op de telefoon van de dakloze Lucy, die in Frankrijk verblijft, een herinnering: 'De baby is 25.' Meteen doet ze er alles aan om naar Londen af te reizen. En zij is niet de enige.

Het is een spannende en intrigerende premisse waarmee de Britse Lisa Jewell (1968) het boek aanvangt. Jewell schreef haar eerste boek in 1998 naar aanleiding van een weddenschap, en is sindsdien de bestverkopende auteur onder de hoede van uitgeverij Penguin. De mensen boven ons is haar achttiende boek en heet een psychologische thriller te zijn. Het boek werd door Ineke de Groot vertaald.

Het verhaal als geheel is te bestempelen als 'leuk' of 'oké'. Geen hoogvlieger dus waarvoor we superlatieven uit de kast halen, maar ook geen tegenvaller. Het is verdeeld in 69 hoofdstukken die samen drie delen beslaan, maar die splitsing in delen was onnodig; het verhaal loopt gewoon verder zonder wendingen die een nieuw deel verantwoorden. Het eerste deel omvat de helft van het boek en intrigeert het meest. Daarin is nog veel onduidelijk en mysterieus. De informatie die de schrijfster aanbrengt, komt ook in een goede dosering: niet te veel in een keer, en met wisselende perspectieven, zodat je geregeld op een cruciaal ogenblik op je honger blijft zitten en geboeid verder blijft lezen. Dat eerste deel mag daarom nog spannend en psychologisch genoemd worden. Het mysterie rond de baby en de dreiging die om Libby Jones en het huis in Chelsea heen hangt, zijn erg voelbaar. Maar een thriller kunnen we dit bezwaarlijk noemen. Aan het eind van deel een is alles ook wel ongeveer duidelijk, en is het alleen nog een kwestie van details en gaten opvullen. Hoe verder het boek vordert, hoe meer de stijl kantelt richting feelgood.

Jewell brengt zonder meer een interessant verhaal, maar heeft moeite om het geloofwaardig te houden. De gebeurtenissen tussen 1988 en 1994 bevatten wel wat elementen die je niet serieus kan nemen. De gedragingen van de bewoners van het huis in Chelsea kloppen niet met hun karakters, en het totale gebrek aan controle door overheden past niet bij deze tijdsperiode. Dit had twintig jaar voordien wellicht nog realistisch kunnen zijn, maar rond 1990 niet meer. Wat zich in het heden afspeelt, is evenmin goed doordacht. Libby laat zomaar toe dat personen die ze net ontmoet, haar leven binnendringen, wat niet past bij het karakter dat de schrijfster haar elders in het boek geeft. Alles wat de personages doen of laten, is te makkelijk. Voornamelijk voor de auteur zelf, want Jewell heeft zichzelf merkbaar niet uitgedaagd. Personages handelen inconsequent en de auteur herkneedt ze indien nodig, zodat de plot letterlijk van begin naar einde vloeit zonder obstakels. Ze kan haar lezers hiermee niet bedotten; het valt te erg op.

Als ontspannende roman – met dat tikkeltje psychologische spanning dat vooral de eerste helft beheerst – heeft Jewell nog wel een vrij verdienstelijk verhaal geschreven, dat prima geschikt is als pretentieloze ontspanning. Wie het echter koopt voor het thrillereffect, mag zich bedrogen voelen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur