Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een verhaal vol mankementen en overbodigheden

Marvin O. 16 maart 2022

Hannah Krause-Bendix is een vijfenveertigjarige schrijfster van bekroonde, doch matig verkochte literatuur. Ze kijkt neer op wat ze makkelijke genres vindt, zoals misdaadliteratuur. Als ze voor één keer toegeeft aan de vraag van haar redacteur om op een boekenbeurs aanwezig te zijn, komt ze oog in oog te staan met de populaire misdaadauteur Jørn Jensen. Ze heeft een hekel aan de man en hun ontmoeting ontaardt in een conflict dat ermee eindigt dat Hannah en plein public de uitdaging aangaat om binnen de maand zelf een misdaadroman te schrijven. Om inspiratie op te doen zal ze zich een maand in IJsland afzonderen. Voor ze daar goed en wel is geïnstalleerd, zit ze al in een moordzaak verwikkeld.

Dertig dagen duisternis is het debuut van Jenny Lund Madsen (1983). Schrijven doet zij echter al langer, want ze is in Denemarken bekend als scriptschrijver, onder andere voor misdaadseries. Haar boek dateert van 2020 en werd bekroond tot Deense thriller van dat jaar. Sindsdien verscheen het nog in het Zweeds, Bulgaars en Nederlands. Kor de Vries stond garant voor de vertaling.

Het verhaal vangt erg rommelig aan en het misdaadgedeelte van het boek komt traag op gang. De auteur wil haar hoofdpersonage koste wat kost in een desolate setting zoals dit afgelegen dorp in IJsland krijgen, alleen is de manier waarop het gebeurt erg geforceerd. De verhaalstructuur waarbij een amateur aan het speuren gaat, is onderhand flink afgezaagd en het vraagt behoorlijk wat inventiviteit om daarmee nog wat origineels te doen. Genoeg auteurs slagen daar nog in, maar Lund Madsen hoort daar niet bij. De wijze waarop Hannah in de misdaad betrokken wordt, is weinig realistisch en de auteur forceert het gedrag van de andere personages meermaals in de merkwaardigste bochten om te maken dat Hannah haar speurneuzerij kan uitvoeren.

Wat vrij vlug opvalt is hoe irritant het hoofdpersonage is. Hannah heeft sterke, soms ongematigde meningen en heeft niet veel op met wie of wat daarvan afwijkt. Ze vertoont geen respect voor de belangen van haar medemensen en spreidt daarenboven frequent emotioneel onvolwassen gedrag tentoon dat niet past bij haar leeftijd. Lund Madsen probeert wel om het hoofdpersonage hierin te laten groeien, al is dat amper gelukt. Sympathiek of geloofwaardig wordt Hannah eigenlijk nooit. De onverwachte en vooral te snelle amoureuze escapade die de auteur in het boek meende te moeten verwerken, doet het waarheidsgehalte al evenmin goed.

Het plotidee zelf dan is wel in orde. Het is niet origineler dan in andere thrillers, maar ook niet minder. Het afgezonderde dorpje Húsafjörður herbergt een onverkwikkelijk geheim waarvan de gevolgen nu aan de oppervlakte komen. Het is duidelijk dat sommige bewoners hiervan op de hoogte zijn maar hun mond potdicht houden. Dat maakt de lezer nieuwsgierig. De schrijfster weet de verdenking verder handig van het ene personage naar het andere te verleggen, zodat heel lang onduidelijk blijft wie verantwoordelijk is voor de moord. Daarom komt de ontknoping pas laat en onverwacht. Helaas is het einde, zoals het begin, rommelig en vol overbodigheden in elkaar gezet.

Omdat Hannah naar IJsland is gegaan om een thriller te schrijven, zijn hier en daar fragmenten van dit boek in wording opgenomen. Daar kunnen we kort over zijn: ze zijn bladvulling, ze dragen niets bij aan het verhaal en vertragen de boel onnodig. Om de lokale sfeer in de verf te zetten, zijn heel wat IJslandse zinnen opgenomen die meestal niet vertaald worden. Zoiets werkt prima als de context duidelijk maakt wat er precies gezegd wordt. Geregeld is dat hier niet zo en dan wordt het storend. Het vergroot het aantal manco’s dat over het gehele boek genomen al niet gering was. Dertig dagen duisternis is vlot leesbaar maar verder matig uitgewerkt, niet het niveau dat je mag verwachten van de beste Deense thriller van het jaar 2020.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur