Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Ook de afsluiter is een schot in de roos

Marvin O. 09 augustus 2021

Waarschuwing: voor wie de voorgaande delen niet las, kan deze recensie milde spoilers bevatten.

Fans in Nederland en Vlaanderen hebben er lang op moeten wachten. Toen uitgeverij Luitingh-Sijthoff na deel twee van de Nimmernacht-serie besloot om de stekker eruit te trekken, officieel wegens tegenvallende verkoopcijfers, regende het binnen het selecte gezelschap van fantasylezers verontwaardiging en protest. De veroorzaakte deining was groot genoeg om tot de uitgeverij door te dringen, die na een lange tijd van stoïcijns zwijgen alsnog aankondigde het derde deel te zullen vertalen. Voor de stijl en continuïteit is het goed dat Selma Soester voor de derde maal de vertaling op zich mocht nemen.

Toen Jay Kristoff (1973) Nimmernacht schreef, geïnspireerd op een discussie die zich ontspon tussen twee vriendinnen van hem, had hij nooit verwacht dat Mia Corvere zo onder de huid van zijn lezers zou kruipen. In het eerste boek kwamen we alles over haar groei binnen de Rode Kerk te weten, in het tweede ging ze als Kling van deze Kerk op zoek naar de moordenaars van haar vader en broertje en werd ze zodoende zelf de beruchtste moordenaar in de Itreyaanse Republiek. In deze afsluiter, aldus de auteur, rest nog het verhaal van haar dood.

Kristoff heeft, zoals vorige keer, een inleiding voorzien om lezers op snelheid te brengen aangaande wat voorafging. Zelfs wie zich de eerdere delen nog goed herinnert, zal deze smaken vanwege de humor. Godsgraf eindigde vrij abrupt na Mia’s overwinning op de Grote Spelen van Godsgraf en de moorden op kardinaal-bisschop Duomo en consul Scaeva voor het oog van vele duizenden toeschouwers – een einde waarvoor Kristoff zich meermaals verontschuldigde – en Duistere dageraad vangt daarom middenin de actie aan. Mia moet immers nog altijd zien te ontsnappen uit de arena. Lezers tuimelen meteen het verhaal in, wat heel prettig is.

De ingrediënten van de serie zijn ondertussen bekend. Ze is spannend, er zit humor in verwerkt, en de plot is waterdicht. Deze afsluiter bevat alweer behoorlijk wat actie, en enkele slimme, onverwachte wendingen zorgen voor verrassingen die menig lezer zullen bekoren, al zijn die minder frequent aanwezig dit keer. Toch zijn er twee opvallende verschillen met voorgaande delen. Allereerst gebruikt Kristoff vaker erotiek. Omdat Mia ondertussen volwassen is, is dat niet onlogisch, maar de auteur deed het voornamelijk om tegemoet te komen aan de roep van zijn fans. Van twee hoofdstukken nam hij zelfs een alternatieve versie op in een addendum. Die vond hij niet werken – en daarin heeft hij gelijk – maar zijn lezers bleven erom vragen. Het aantal vrijscènes en de lengte ervan maken het boek in ieder geval niet beter.

Het tweede verschil ligt bij de personages. Zij tonen zich losser, lijken zich niet altijd bewust van de ernst van de situatie, en zijn heel wat sarcastischer en grofgebekter. Het is dat sarcasme, voorheen gereserveerd voor Mia’s schaduwen en de voetnoten, dat zo aansloeg bij de lezers dat Kristoff besloot dit verder door te drijven. Deze keuze is eveneens twijfelachtig maar stoort niet.

Verder is er alleen goed nieuws te melden. Het verhaal staat als een huis, klopt als een bus, en wisselt explosieve en geloofwaardige actie af met korte rustpunten. Alles gaat meer de breedte in dan voorheen, meer specifiek waar het Mia’s innerlijke betreft. Ze reflecteert vaker bij haar daden en staat stil bij wat ze zelf wil en voelt. Dit vertraagt het verhaal geenszins, want de passages zijn naadloos geïntegreerd, staan op de juiste plaatsen en komen niet overbodig vaak voor. De wereldopbouw is alweer steengoed en diept onze kennis verder uit, onder andere dankzij de bekende, informatieve voetnoten.

De Hebbanrecensie van het eerste deel sloot af met 'als Jay Kristoff deze variatie en kwaliteit ook in de volgende twee delen bevestigt, dan mag deze reeks in de shortlist voor de prijs "beste fantasytrilogie van dit decennium"'. Nu Mia’s verhaal compleet is, kan gezegd dat Kristoff deze verwachting helemaal waarmaakt.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur