Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Te veel thema’s, te weinig diepgang

Marvin O. 30 oktober 2019

De zeventienjarige Silvie moet tegen haar zin met haar ouders mee op een expeditie naar Northumberland. Ze gaan er twee weken leven zoals de veenmensen dat duizenden jaren geleden ook deden, samen met professor Slade en drie van zijn studenten. Het is echter Silvies vader Bill die hier het fanatiekst in opgaat. Hij weigert elke toegeving aan de moderne tijd en is hard en streng, zeker ten aanzien van zijn vrouw en dochter. Hij gaat het experiment alsmaar extremer beleven en dat kan alleen maar slecht aflopen.    

Sarah Moss had al een aantal non-fictieboeken op haar palmares staan toen ze precies tien jaar geleden debuteerde als fictieauteur met Koude aarde, waarin ze haar voorliefde voor geschiedenis en archeologie tentoonspreidde. Die liefde kwam later nog in meerdere van haar boeken terug, die overigens niet alle vertaald werden. Geestgrond is Moss’ zesde roman en de derde die – voor het eerst door Tjadine Stheeman – naar het Nederlands vertaald wordt. Naast haar bezigheden als schrijver is ze professor aan de Universiteit van Warwick waar ze Creative Writing doceert.     

Het boek vangt aan met een terugblik naar lang geleden waarin een veenmeisje geofferd wordt. Het is onderdeel van een droom waardoor Silvie achtervolgd wordt. Tenminste, dat vermoeden krijgt men onder invloed van de synopsis die op de achterzijde van het boek staat, maar die slaat de bal hier toch wat mis. Er is helemaal geen droom en er komen verder ook geen flashbacks meer voor.    

De titel in het Engels is Ghost Wall en die is niet zomaar gekozen. De veenmensen trokken twee millennia geleden zogenaamde geestweringen op, houten palissades waaraan ze doodshoofden hingen en waarvan ze geloofden dat die de Romeinse invaller zouden afschrikken. Deze en andere muren, fysiek en metaforisch, vormen een belangrijk aspect van het verhaal. De geestwering is ook de aanleiding tot gebeurtenissen die het boek naar een climax leiden. De vertaalde titel grijpt dat niet beet.    

Het verhaal is gekoppeld aan een volk dat lang geleden leefde, maar daar gaat het boek in wezen niet over. Het naspelen van die geschiedenis biedt de schrijfster een achtergrond waartegen ze een heel ander verhaal wil vertellen, namelijk dat van onderdrukking en mishandeling. Bill is een bruut en hij is gewelddadig tegenover zijn naasten. Silvie is daarmee opgegroeid en beseft niet dat dat niet normaal is. De potentie van het boek, dat zich kort na 1990 afspeelt, wordt echter afgezwakt omdat de schrijfster haar personages een mentaliteit meegeeft van twee generaties voordien. De vrouwen gedragen zich onderdanig. Alle mannen, jong en oud, kijken op vrouwen neer. Allen negeren of minimaliseren ze Bills agressie en geweld ook en dat alles tot voorbij de grens van het aannemelijke.    

De wijze waarop Silvie langzamerhand volwassen wordt en haar seksualiteit ontdekt, is eveneens een thema dat weinig geloofwaardig overkomt binnen de tijdsperiode waarin het verhaal speelt. Haar gedrag past beter bij de doorsnee veertienjarige van dat ogenblik. Deze uitwerking zou wel prima hebben gewerkt in een setting halverwege de vorige eeuw.    

Sterker zijn de uiteenzettingen van de professor over de veenmensen en de levensgewoonten in de IJzertijd. Het zijn boeiende wetenswaardigheden die mooi in het verhaal ingekapseld zijn. Ze nodigen uit om meer over het onderwerp te gaan lezen. Ook Silvies vertelstem is indrukwekkend integer.    

Moss heeft veel thema’s in weinig bladzijden willen stoppen en daarom schraapt ze meermaals slechts splinters van een onderwerp af, zonder er diep op in te gaan. Ze weet anderzijds wel een sfeer te scheppen waarin zowel de gezellige als de harde elementen van deze re-enactment prima uit de verf komen. Ook de spanningen tussen de personages zijn voelbaar. De eindfase komt wat abrupt en is erg kort uitgewerkt, maar kent een tedere afsluiter. De balans tussen sterkere en zwakkere kanten van dit boek slaat wel positief uit, maar het is een overwinning op punten.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur