Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Goed begonnen is niet altijd half gewonnen

Marvin O. 09 februari 2018

Julian Barnes (1946) heeft als schrijver zijn sporen ondertussen ruimschoots verdiend. Na een aantal jaren gewerkt te hebben als journalist en recensent, publiceerde hij in 1980 zijn eerste boek, Metroland. In ons taalgebied bleef hij in eerste instantie onopgemerkt, tot hij in 1984 Flaubert’s parrot publiceerde, dat een jaar later als Flauberts papegaai vertaald werd. Met dit boek won hij ook zijn eerste prijzen. Ondertussen is Barnes met Het enige verhaal, vertaald door Ronald Vlek, bij zijn 23ste boek aanbeland. Van een auteur die diverse prestigieuze prijzen in de wacht sleepte, inclusief de bekende Man Booker Prize, verwachten de lezers natuurlijk niets minder dan weerom een topwerk.

Hoofdpersonage in Het enige verhaal is Paul. Hij vertelt – grotendeels vanuit zijn herinneringen – hoe hij begin jaren 1960 als 19-jarige student verliefd wordt op de dan 48-jarige Susan die hij leert kennen bij de tennisclub waar hij zich onder lichte dwang van zijn ouders had ingeschreven. Susan zit vast in een huwelijk dat al jaren dood is en is moeder van twee uithuizige dochters die ouder zijn dan Paul. De verliefdheid blijkt wederzijds. Paul bezit nog de onbezorgdheid van de jeugd en laat de verliefdheid volop toe. Susan zou beter moeten weten maar ook zij onderneemt niets om de relatie af te remmen. Uiteraard wordt de verhouding afgekeurd door wat Paul ‘het Dorp’ noemt, en na verloop van tijd besluiten de twee samen naar Londen te verhuizen, waar Paul studeert, weg van de navelstaarderij van hun omgeving.

Het boek is in drie delen ingedeeld. In het eerste deel vertelt Paul in de ik-persoon over de eerste jaren van hun verliefdheid. Paul vertelt zijn verhaal als oudere man, maar door het gebruik van de eerste persoon wordt uiting gegeven aan zijn intense betrokkenheid bij de relatie. Het is een sterk eerste deel, waarin de relatie tussen Paul en Susan langzaam wordt opgebouwd. De lichte ironie waarmee Paul op rijpere leeftijd terugkijkt naar zijn naïeve, jongere zelf, voegt alleen maar kracht aan dit deel toe.

Deel twee wordt door Paul verteld in de weinig gebruikte jij-persoon. Paul probeert advocaat te worden en woont nu samen met Susan in Londen. Paul blijft liefdevol en bezorgd en probeert er altijd te zijn voor Susan, maar Susan krijgt het moeilijker. Ze is niet van haar man gescheiden en keert af en toe naar hem terug voor administratieve regelingen, waardoor ze nooit echt van hem en zijn losse handjes losraakt. Dat gaat haar emotioneel parten spelen en ze begint zwaar te drinken. Door dit deel in de tweede persoon te vertellen, maakt Paul duidelijk dat hij nog steeds betrokken is, maar dat hij toch ook een beetje afstand neemt van de situatie. Halverwege dit tweede deel raakt Barnes de lezer wat kwijt. Het pittige van de afgekeurde relatie tussen een jongeman en een oudere vrouw is ondertussen uitgewerkt en de persoonlijke problemen van Susan gaan domineren, waarbij de auteur zichzelf iets te vaak herhaalt.

Deel drie, tenslotte, wordt vrijwel volledig verteld in de derde persoon. Paul is een dertiger, heeft een carrière die hem vaak naar het buitenland voert, en Susan maakt geen deel meer uit van zijn leven. Haar alcoholisme maakte het hem onmogelijk nog voor haar te zorgen. Via die derde persoon illustreert de schrijver hoe Paul afscheid genomen heeft van Susan en niet meer betrokken is bij haar leven. Het gebruik van de drie werkwoordtijden is een goede vondst, een kundig schrijver waardig. Maar te veel overbodige en uitgerekte overdenkingen door Paul maken ook dit derde deel te langdradig. Een erg goed eerste deel blijkt helaas niet voldoende om de andere twee matige delen te doen vergeten. ‘Goed begonnen is half gewonnen’ is een spreekwoord dat zelfs voor een Julian Barnes niet altijd opgaat.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur