Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Bijna een eeuw oud en toch grappig en actueel

Marvin O. 14 februari 2019

In 1924 publiceerde de toen 32-jarige David Garnett (1892-1981) A man in the Zoo, zijn vierde boek. Het was de tweede roman die hij onder zijn eigen naam publiceerde en die volgde op het wereldwijde succes Lady into fox (in 2018 vertaald als Vrouw of vos). Als zoon van een vader die schrijver was en een moeder die Russische literatuur vertaalde, mocht het niet verwonderen dat David zelf ook schrijver wilde worden. Bovendien waren ook zijn grootvader en overgrootvader al schrijvers. Alhoewel met David een einde komt aan de opeenvolging van generaties schrijvers (geen van zijn vier dochters volgde hem op), werd hij wel de meest succesvolle telg van de familie met vele tientallen publicaties en een schrijverscarrière die zestig jaar duurde. A man in the Zoo werd vertaald als Een man in de dierentuin. Vertaler Irwan Droog zorgde aan het eind nog voor een boeiend nawoord waarin de auteur en het boek uitgebreid geduid worden.    

Hoofdpersonages zijn John Cromartie en Josephine Lackett die zich aan het begin van het boek in de Londense dierentuin bevinden. Ze zijn min of meer een stel maar nog niet echt officieel, want John komt financieel amper rond terwijl Josephine uit de betere kringen afkomstig is en haar vader niet wil dat iemand als John daarin doordringt. John van zijn kant wil dat Josephine met haar vader breekt, maar zover wil zij niet gaan. In de dierentuin komt het tot een ruzie.    

De ruzie loopt uit in een merkwaardig idee van Johns kant. Hij vindt dat er een diersoort ontbreekt in de dierentuin, namelijk de mens. Hij schrijft een brief naar de directie van de Londense Zoo waarin hij dit aankaart en zichzelf kandidaat stelt om als mens in de dierentuin in een kooi te gaan leven. Tot zijn verbazing wordt dat aanvaard en vervolgens ontdekt de lezer hoe John hiermee omgaat.    

De situatie is absurd en daarom impliciet grappig. Niet meer dan impliciet want Garnett plaatst John in een kooi en laat het publiek hem bekijken zonder dat John zelf nog bijdraagt aan het komische van de situatie. Hij is gewoon zijn licht excentrieke zelf en doet weinig meer dan eten, slapen, lezen en met een caracal – een kat van Iraakse origine is dit – spelen. Het verhaal wordt verteld in een stijl die honderd jaar na schrijven natuurlijk wat stijfjes overkomt, zonder daarmee evenwel ook oubollig te zijn. Personages gaan erg vormelijk met elkaar om, en emoties worden snel vrij extreem en ongenuanceerd, wat oudere literatuur wel vaker kenmerkt. Toch laat het boek zich nog opvallend vlot lezen en verveelt het geen moment.    

Bijzonder aan dit boek is dat Garnett de mens op gelijke hoogte plaatst met de dieren. Dat is een opvatting die ons nu niet meer verbaast of van slag maakt, maar die nog wel controversieel was toen het boek verscheen. Darwin had zijn theorieën nochtans al een halve eeuw eerder geopenbaard maar dat wilde nog niet zeggen dat ze ook algemeen aanvaard werden. Garnett toont via John aan dat hij die theorie wel aanhangt. Om dit beeld te versterken, geeft hij de orang-oetan die in de kooi naast John zit, menselijke trekjes mee, zij het wel voornamelijk negatieve, zoals jaloezie. Maar tegelijk geeft hij een zwarte man dan weer karikaturale trekjes, wat bewijst dat zelfs vooruitstrevende aanhangers van Darwin die de mens gelijk durfden te stellen aan de dieren, hem onbewust toch nog in hogere en lagere klassen indeelden. Zolang die denkwijze niet volledig uitgeroeid is, blijft dit boek bijzonder relevant en actueel.    

Waard om te weten: het boek wordt op een aantal plaatsen verlucht met tekeningen. Die werden oorspronkelijk in hout uitgesneden door Rachel Marchall, de vrouw van Garnett.

5

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur