Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De donkere kant van Philippe Claudel

Marvin O. 26 september 2019

Dat de hedendaagse mens niet meer dezelfde is als die van een eeuw geleden, staat buiten kijf. Elke generatie is een beetje anders dan de voorgaande, en nieuwe ontwikkelingen sturen mee ons denken en doen. Evolutie is nodig, maar soms ontdekken we veranderingen in onszelf die ons niet geruststellen. Sommige ervan boezemen velen zelfs ronduit angst in. Een van de thema’s die mensen tegenwoordig erg bezighoudt, is hoe emotie almaar vaker plaatsmaakt voor koud rationalisme, gestuurd door software en algoritmes. Onze persoonlijkheid lijkt al even snel te digitaliseren tot reeksen bits en bytes als onze identiteitsgegevens dat doen. Het is opvallend hoeveel boeken hierover momenteel verschijnen. Met Onmenselijk doet ook Philippe Claudel (1962) zijn duit in het zakje.    

Het is schrikken voor kenners en liefhebbers van Claudel. Weg is de tederheid uit bijvoorbeeld Het kleine meisje van meneer Linh. Weg is de emotionele betrokkenheid zoals in Grijze zielen. Weg is ook de melancholie uit Alles waar ik spijt van heb. In plaats daarvan serveert de auteur een handvol personages die ontmenselijkt zijn. Ze zijn ten prooi gevallen aan een nietsontziende consumptiedrang, gedragen zich vulgair, kennen geen empathie en leven uitsluitend om aan hun eigen behoeften te voldoen.    

Claudel schotelt ons een spiegel voor in 25 ultrakorte verhalen. De hoofdpersonages zijn steeds dezelfden, namelijk enkele collega’s uit een bedrijf en hun partners. Elk verhaal behandelt een ander thema, maar het basisidee is steeds hetzelfde: onze maatschappij is alleen nog gebouwd rond het instant vervullen van onze materiële wensen en wat je leest is het gevolg daarvan. In een van de verhalen ondernemen de vrienden samen een toeristisch uitje. Het wordt een boottocht op zee. Onschuldig genoeg, tot blijkt dat het reisdoel uit bootjes vol vluchtelingen bestaat, waar ze vervolgens rondjes omheen varen tot de ontstane deining het bootje doet kapseizen. Het publiek juicht en sluit weddenschappen af over wie wanneer verdrinkt. Bootvluchtelingen moedwillig laten verdrinken is een attractie geworden.    

‘Niet lang geleden zijn de armen opgesloten. Veel beter zo. Het kon niet langer doorgaan. In een maatschappij met twee snelheden waar de rijken zich continue verrijken en de armen continue verarmen, heeft het geen enkel nut als die tweede groep zich in dezelfde ruimtes ophoudt als de eerste.’    

In een ander verhaal besluiten de vrienden wat lol te gaan trappen. Ze onderscheppen een man in een wagen omdat die hen een vingertje gaf, halen hem uit zijn auto, slaan hem in elkaar, martelen hem en steken de auto in brand. Overdreven? Het gebeurt helaas ook echt. Minder realistisch – voorlopig – is het zelfmoordfeestje van een van de vrienden. Met hapjes en drank wordt afscheid genomen, waarna het touw aan het plafond wordt gehangen. Als de vriend twijfelt, wordt hij door de anderen – waaronder zijn vrouw – verweten een egoïst te zijn, omdat hij hen een avondje plezier ontneemt.    

‘Mijn vrouw is een paar dagen geleden gestorven. Zonder enige aankondiging. Ondankbaar. Ik heb haar direct vervangen.’    

Omdat de stukjes alle zo kort zijn, komen ze binnen als een bombardement. Ze maken de lezer ongemakkelijk, maar tijd om te bekomen is er niet. De ene inslag is nog niet verwerkt, of de volgende komt er al aan. Claudel weet van geen ophouden. Zijn personages zijn griezelig kil en ontdaan van elke vorm van inlevingsvermogen. Ze zijn alleen nog bezig met het voldoen aan hun primaire behoeften, hun gedrag is volledig ontspoord en hun morele kompas ontregeld. Claudel past zijn schrijfstijl naadloos aan de types en de omstandigheden in het boek aan, en Onmenselijk is daarom grotendeels emotieloos neergepend. Dat het alleen zo kan werken, heeft de schrijver perfect ingeschat.    

Claudel, naast auteur ook regisseur, laat met dit boek een andere kant van zichzelf zien. Het is geen kant waar men blijer van wordt. De boodschap is kristalhelder en we zijn het aan onszelf verplicht hierover na te denken. Maar wat missen we de Philippe Claudel uit voorgaande boeken!

7

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur