Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een van Peeters’ sterkere romans

Marvin O. 22 september 2020

Beertjes ouders hebben hem nooit graag gezien. Al van kort na zijn geboorte doen ze er alles aan om van hem af te komen. Dat lukt pas op zijn vijftiende, wanneer hij door zijn vader aan het zieltogende circus 'Huis van Vertier Fred Trompet di Modrone' verkocht wordt. Bijna meteen na zijn aankomst daar komt ook Oogje, een meisje met downsyndroom, het circus versterken. Ook zij werd door haar vader afgestaan. Wanneer onverkwikkelijke gebeurtenissen de twee verplichten om op een oude Zündapp 529 op de vlucht te slaan, besluit Beertje om af te rekenen met zijn ouders en Oogjes vader.

Oogje. Het kleine meisje uit de Lange Tafelstraat is 'de tiende van Peeters', aldus de achterflap. Wellicht werd alleen de fictie geteld, want Marnix Peeters (1965) bracht al meer dan tien boeken en novellen uit, waaronder ook bloedserieuze non-fictie. Hij publiceerde al bij meerdere uitgeverijen, zoals De Bezige Bij, Prometheus, Hollands Diep en De Arbeiderspers. In 2017 richtte hij het uitgeefplatform Pottwal Publishers op, van waaruit hij de dingen meer in eigen hand wilde nemen. Voor het drukken zorgde WPG, maar de Belgische tak hiervan bestaat ondertussen niet meer, en dus verschijnt Oogje opnieuw via De Arbeiderspers.

Oogje vormt een nieuwe episode in de reeks humoristische romans van Peeters. De ingrediënten zijn onderhand bekend: een allegaartje aan obscure figuren, karikaturen en rariteiten die zich niet aan, maar ver over de rand van de marginaliteit voortbewegen; een opeenvolging van absurde situaties; sappige, bijtende taal die het zwart-witdenken van de personages versterkt; een stevige portie beledigingen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Herman Brusselmans, viseert Peeters geen werkelijk bestaande personen met zijn humor, maar durft hij wel stevig in te hakken op groepen. In dit boek bijvoorbeeld krijgen mensen met het syndroom van Down via Oogje ('het mongooltje met het meelijwekkend uiterlijk') er wel eens ongenadig van langs. Wie nog niet eerder kennismaakte met de tirades die Peeters overal vlotjes doorheen jast, of van nabij betrokken is bij een doelgroep onder vuur, verslikt zich mogelijk wel een keer. Maar Peeters compenseert ook. Beledigingen worden getemperd door onverwachte momenten van liefde of respect. Zo is Oogje ook een wandelende muzikale encyclopedie en spreekt ze zowat als enige ter wereld – en bovendien loepzuiver – een nagenoeg uitgestorven taal.

'"Geluk biefstuk," fluisterde Oogje terwijl ze met de tongpunt uit de mond een olifant donkerblauw aan het kleuren was.
"Wat staat er bovenaan je blad, Oogje?" vroeg ik.
"Kijk maar," zei Oogje – en ze schoof haar tekenblok naar me toe.
"Továbbra is rejtély," las ik hardop. "Wat is dat, Oogje?"
"Het staat er toch?" antwoordde ze verwonderd.
"Laat zien," zei Ruxandra. "Mooie olifant. Veel mooier dan dat grijs altijd. Dat is een goed signaal, als een kind durft af te wijken van wat door iedereen aanvaard en geprezen wordt. Als het uit de pas durft te lopen. Wijst op creativiteit en durf en eigenzinnigheid. Wie blauwe olifanten tekent, zal het in het algemeen verder schoppen in het leven dan zij die alles doen zoals het ze wordt voorgedaan."
"Ik heb geen grijs," zei Oogje.'

De meeste van Peeters’ romans zijn roadtrips, waarin een aantal personages samen de hort opgaan en onderweg absurde situaties meemaken en aparte creaturen ontmoeten. Oogje is niet anders. Hun vlucht uit het circus brengt Beertje en Oogje zodoende bij de hoer Ruxandra, in wier bed Beertje een Beer wordt, bij Swa Van Kerkhof, een doorslecht verkoper van sjoemelverzekeringen, bij een vliegtuigpiloot met een houten been, bij een vurige novice, bij een dokter die gespecialiseerd is in palliatieve sedatie, en nog enkele anderen. Saai wordt het nooit. Het boek staat vol onzin en schunnigheden die sommigen provocerend vinden, maar dat het nog kan is in een preutser wordende maatschappij vooral een verademing. Peeters is vaker wel dan niet scherp en grappig. De tiende van Peeters straalt enthousiasme en goesting uit, als was het zijn debuut. Het is een van zijn sterkere romans van de afgelopen jaren.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur