Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Stand-upcomedy op papier

Marvin O. 28 mei 2018

Op een dag staat Jan de Vries voor de spiegel en beseft: hij wordt eenenvijftig. Zijn vrouw is vijf jaar jonger, het echtpaar heeft geen kinderen, hun hoogtepunt lag in de eighties. Nu blijft vooral sleur over. Jan werkt als IT’er en probeert zichzelf relevant te houden door een content management system in stand te houden dat eigenlijk te duur en verouderd is en voor Jan nog amper uitdaging biedt. In zijn vrije tijd speelt hij ongeveer maandelijks dj op een trouwfeest, samen met zijn vriend Chris. Zelfs de seks met zijn vrouw wordt in de agenda ingepland. Onvermijdelijk stelt Jan zich de vraag of hij op deze manier de rest van zijn leven zal slijten. Op een bepaald moment ontstaat op een buurtfeestje het idee om een dansavond te organiseren voor 45-plussers. Ongetwijfeld een gat in de markt, denken ze. Maar de oorspronkelijk overenthousiaste buren haken een voor een af tot uiteindelijk Jan en Chris als enige organisatoren overblijven.

“ ‘[...] Wist je dat Willy Vandersteen op de naam Amoras is gekomen door het woord Saroma achterstevoren te lezen [op een pak pudding]?’
[...]
‘Als er toen een pakje Klop-Klop voor hem had gestaan, hadden we nu dus Suske en Wiske op het eiland Polk-Polk gehad.’ ”


Wie van dit soort humor – absurde ideeën gecombineerd met woordgrapjes – houdt, zit met Paradijs bij het dashboard licht gebeiteld. Auteur Robert van Eijden (1971) is er meesterlijk goed in en het boek staat vol bijzondere vondsten. Het boek levert stand-upcomedy op papier af, met een te organiseren dansavond als rode draad. Hoofdpersonage Jan de Vries houdt van flauwe woordgrapjes waarop zijn omgeving matig of niet reageert, en dit geeft de schrijver de mogelijkheid om ze te etaleren zonder af te gaan. Valt een grap tegen, dan is het de schuld van het hoofdpersonage. Briljant gevonden, maar niet nodig, want de woordgrappen zijn echt goed. Een glimlach, een grijns, een luide lach, het is vrij waarschijnlijk dat elk van deze je minstens één keer ontsnapt. Stoïcijns blijven lezen is haast onmogelijk.

Maar vergis je niet, dit is geen weinigzeggend niemendalletje dat slechts aan elkaar hangt dankzij wat grappen en grollen. Jan de Vries, zijn vrouw Nathalie en zijn vriend Chris tonen zich ook kwetsbare en in zekere zin trieste personages die worstelen met hun identiteit, nu een jongere generatie het roer stilaan overneemt, er sleur en verveling dreigt, en de grote vraag – Wat Wil Ik Nog Met De Rest Van Mijn Leven? – alsmaar dringender klinkt. Het boek wordt terecht een being of age-roman genoemd. Van Eijden laat erin zien dat de grens tussen grappig en meelijwekkend soms flinterdun is.

De titel van het boek verraadt al dat muziek een rol speelt. Meatloaf uiteraard, maar ook heel wat andere belangrijke bands en nummers uit de eighties passeren de revue. Een logische keuze, want veel mensen behouden een leven lang een bijzondere voorkeur voor de muziek die tijdens het volwassen worden een rol speelde. Via playlists die regelmatig opduiken krijgen we een (beperkt) overzicht van de muziek die in die periode populair was. Van Eijden voorziet bij de nummers die Jan de Vries draait genoeg gekke animatie om elke lezer te laten meegenieten van wat er tijdens zo’n nummer allemaal kan gebeuren. Decibelmeters, gevulde eieren en dronken familieleden ontsieren de trouwpartijen op vermakelijke wijze.

Het boek laat zich bijzonder vlot lezen. Het eindigt met een wat afwijkend laatste hoofdstuk met daarin voor de kenners onder andere nog een kleine verwijzing naar Meatloaf. Met het hoofdstuk wordt het bestaan van een eigen wil origineel in vraag gesteld. Dat laatste hoofdstuk was in feite niet nodig geweest want met het voorlaatste hoofdstuk had de schrijver al het perfecte einde voor dit boek geschreven. Een aanrader voor iedereen die humor niet als een scheldwoord ziet.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur