Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Veel potentieel, uitwerking erg karig

Marvin O. 26 juni 2020

Op zijn vijfentachtigste besluit Ronny Ganpat naar Suriname te reizen en een bezoek te brengen aan wat ooit Plantage Wildlust was. Zijn vader was hier als jonge knaap contractarbeider, net op het ogenblik dat Oscar Brouwer en zijn vrouw Janna er hun intrek namen. Het kersverse paar was meteen na nieuwjaar 1912 vanuit Nederland afgereisd omdat Oscar was aangesteld als nieuwe directeur van de plantage, en, zoals later zou blijken, ook de laatste. Eenmaal daar ondervinden ze al snel dat er van een rustig leven in het tropische Suriname weinig terecht komt. Tijdens zijn bezoek klampt Ronny de plaatselijke gids aan om zoveel mogelijk over zijn vader, de plantage en het echtpaar Brouwer te weten te komen.

Tessa Leuwsha (1967) is Nederlandse van geboorte, maar emigreerde in 1996 naar Suriname, het geboorteland van haar vader. Ze kwam er oorspronkelijk naartoe als gevolg van een opdracht om een reisgids over het land te maken, en is er gebleven. Ze werkte als freelance journaliste toen ze in 2005 debuteerde met de roman De Parbo-blues, maar is nu documentairemaker en ook cultureel attaché bij de Nederlandse ambassade. Alle boeken die ze schrijft, spelen zich in Suriname af en zo dus ook Plantage Wildlust.

Het verhaal is gebaseerd op ware feiten, maar de personages zijn fictief. De feiten haalde ze uit archieven, naslagwerken en interviews met nazaten van contractarbeiders die op de plantages werkten. Hoewel de personages verzonnen zijn, heeft de schrijfster de namen van een aantal inheemse bewoners die in het boek voorkomen, ontleend aan mensen die echt geleefd hebben. Zo toont de foto vooraan op het boek de werkelijke Alma en Rambaroos die in het boek belangrijke rollen op zich nemen. Zij verbleven in werkelijkheid op Plantage Peperpot. In een nawoord beschrijft Leuwsha heel duidelijk wie echt heeft bestaan en wie niet, en welke gebeurtenissen als verzonnen mogen worden beschouwd.

Leuwsha schrijft zonder veel opsmuk. De hoofdstukken zijn kort en belichten in chronologische volgorde het leven van Oscar en Janna, en dit vanaf hun huwelijk tot aan hun terugkeer naar Nederland. Tussen die twee gebeurtenissen zit niet zo heel veel tijd, maar toch wel enkele jaren. De schrijfster laat het tijdsverloop echter vaag en slechts via indirecte aanwijzingen kan de lezer afleiden dat er enige tijd tussen twee hoofdstukken verstreken is. Uit deze periode wordt hier en daar een gebeurtenis gelicht, beschrijvend vooral, en weinig verhalend. De schrijfster diept niet echt iets uit en schrijft vrij emotieloos. De meeste zinnen zijn kort en er wordt maar heel karig gebruikgemaakt van adjectieven om iets meer dimensie te geven aan de dingen. Belangrijke, levensbepalende gebeurtenissen krijgen niet meer aandacht dan de akkefietjes. Wat de personages voelen, of hoe ze zich ten opzichte van elkaar opstellen, daar is maar zelden aandacht voor. Aan het einde van het boek zijn de belangrijkste figuren daarom helaas nog steeds onbekenden.

De schrijfster had het verhaal aangrijpend kunnen brengen, daar is meer dan voldoende gelegenheid toe, maar ze koos er zoals gezegd voor dat niet te doen. Het boek is een weinig logische aaneenschakeling van losse momenten die de relatie belichten tussen de contractarbeiders en de Nederlandse plantage-eigenaars. Thema’s als uitbuiting en corruptie worden even aarzelend aangeraakt, maar door het ontbreken van een uitgewerkte historische context leert het boek de nieuwsgierige lezer niet zo veel. Jammer, want gelet op de journalistieke achtergrond van de schrijfster en de research die ze deed, had dit het sterke punt van deze roman kunnen worden. De lezer die vooral vermaak zoekt in een boek en hoopt op avontuur, intrige of romantiek, blijft eveneens in de kou staan omdat het verhaal niet groeit en de personages geen band krijgen met elkaar. Het potentieel is er, maar wordt niet benut en dus komt de roman nooit echt van de grond.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur