Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een nostalgisch leesavontuur

Marvin O. 17 april 2018

Patrick Modiano (1945) is Fransman (met Belgische moeder) en een van de uitverkorenen die een Nobelprijs Literatuur op zijn kast heeft staan. De vraag is of die prijs wel opvalt tussen al die andere want gedurende zijn vijftigjarige carrière als schrijver (precies dit jaar!) verzamelde hij zowat elke belangrijke Franse prijs die er te winnen valt. In die tijd schreef hij vijfendertig boeken die bijna allemaal naar het Nederlands vertaald zijn. Ook Maarten Elzinga, die Slapende herinneringen vertaalde, heeft wat te vieren want hij vertaalt ondertussen al twintig jaar boeken van Modiano. Sinds 1997 is dit de negende vertaling van zijn hand.

Slapende herinneringen is een novelle, verteld door een ik-persoon wiens naam niet vermeld wordt.  Zijn voornaam en de eerste letter van zijn achternaam worden in het boek uiteindelijk onrechtstreeks verklapt maar daar blijft het bij. De man in kwestie is ondertussen een zeventiger, vast niet toevallig geboren in dezelfde plaats als de auteur en ook met slechts een paar dagen verschil. Hij beschrijft een aantal losse herinneringen waarvan de meeste zich situeren in de jaren ‘60. De herinneringen zijn, zoals de titel van het boek zegt, grotendeels slapend, maar eenmaal weer ontwaakt, laten ze zich niet onderdrukken. Soms zijn ze onbetrouwbaar geworden, soms nog glashelder.

Het hoofdpersonage in kwestie herinnert zich een aantal ontmoetingen met een zestal vrouwen in Parijs, waar hij op het moment van de ontmoetingen woont. Elk van deze vrouwen vertoeft slechts een beperkte tijd in zijn leven, en verdwijnt dan weer. De ontmoetingen zijn beleefd en lijken platonisch, maar het vermoeden dat er iets meer was tussen het hoofdpersonage en sommige van deze vrouwen, is steeds aanwezig. Er worden voldoende hints gegeven die die suggestie versterken, ook al blijft dit verder onuitgesproken. Elke herinnering lijkt de aanzet te zijn tot een volgende, en zoals zo vaak met herinneringen, heeft ook de hoofdpersoon geen controle over wat er precies aan de oppervlakte komt. Zo herinnert hij zich niet alleen mooie momenten, maar komen ook minder fraaie ogenblikken bovendrijven.

Meer dan een opeenvolging van enkele herinneringen aan vrouwen brengt dit boekje niet. Het is geen afgerond verhaal waar een clou in zit en er valt voor de lezer ook geen duidelijk besluit uit te trekken of een levensles uit te puren. Het straalt heel erg de sfeer van Parijs in de ‘Golden Sixties’ uit, bevolkt door een generatie die zich niet al te erg wil vastpinnen aan een vaste planning en voor wie geld verdienen niet de eerste basisbehoefte is. Omdat het hoofdpersonage precies even oud is als Modiano, voelt het boek vooral aan als een verzameling van jeugdherinneringen van de auteur zelf. De lezer wandelt met hem mee door Parijs, en de straten die bewandeld worden, maar ook bepaalde huizen, worden erg in detail beschreven. Wandelingen hebben overdag plaats, maar evengoed
‘s nachts. Wie de details leest, kan niet anders dan aannemen dat Modiano die wandelingen zelf ook gemaakt heeft.

Het boek is erg nostalgisch. Dit soort nostalgie kan niet geschreven worden door een jonge auteur. Je hebt er iemand voor nodig die de nostalgie zelf kan voelen. Modiano is uiteraard zo’n persoon. Het verhaal op zich stelt niet zoveel voor en het boek moet het dan ook vooral hebben van het overbrengen van het gevoel achter de herinneringen. Modiano kan die nostalgie zeer goed overbrengen op papier en de lezer voelt die dan ook heel goed aan. Maar daarom ook vraagt het boek om lezers die nostalgie kunnen herkennen. Jongere lezers die nog niet genoeg jaren op de teller staan hebben om ergens nostalgisch over te kunnen worden, zullen zich moeilijk met het geschrevene kunnen identificeren. Het ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat dit boekje vooral door de ervarener lezer gewaardeerd zal worden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur