Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een perfect gedoseerde mix van ernst en luchtigheid

Marvin O. 15 maart 2018

Daan Vos is negenentwintig en begeleidt kinderen naar een beter leven. Hij bemiddelt als de thuissituatie op ontploffen staat, zoekt dan mee naar oplossingen, en haalt de kinderen desnoods uit hun omgeving weg. De weekends zijn echter van hem. Dan gaat hij feesten met zijn vrienden, liefst met sloten drank en bergen drugs erbij. Op Tinder gaat hij op zoek naar sekspartners voor één nacht en daarbij wil hij liefst alleen maar onveilig vrijen. Op een goede dag vindt hij zo Lara, een vrouw die heel anders is dan de vrouwen die hij gewoonlijk datet. Ze is heel wat ouder dan hij, niet opvallend knap, staat niet meteen te springen om tussen de lakens te duiken, en antwoordt voornamelijk niet op zijn vragen. Hij wil dit mysterie beter leren kennen en doet er alles aan om in haar wereld binnen te dringen. Daan beseft niet dat hij zich hiermee op glad ijs begeeft.

Sinds Peter Drehmanns (1960) in 1999 debuteerde als romanschrijver, bracht hij bijna jaarlijks een boek uit. Sedert 2011 zit daar ook af en toe een dichtbundel bij. Als kenner van Italië en het Italiaans, recenseert hij daarbovenop voor het NRC Handelsblad zelf ook boeken van meestal Italiaanse auteurs. Van de wereld is zijn zeventiende publicatie.

Het boek begint een beetje warrig. Eerst lezen we een inleiding door een vriend van Daan Vos, geschreven na de feiten uit het boek. Als lezer kan je daar voorlopig niets mee. Het is wachten tot het boek uit is voor de tekst van de inleiding kan doordringen. Daarna verschuift het beeld naar Daan zelf. Langzaam komt hij bij op de trampoline die staat opgesteld op het dakterras van zijn appartement, nog erg onder de invloed van alcohol en drugs. Het dringt maar langzaam tot hem door waar hij is. Hoe hij daar gekomen is, weet hij ook al niet. De nog half benevelde toestand waarin Daan Vos zich bevindt, wordt hiermee treffend weergegeven. Naarmate Daan verder tot de wereld terugkeert, worden de dingen ook voor de lezer snel duidelijk.

Daarna krijgt men afwisselend een beeld van de serieuze Daan te zien, versus een beeld van de flierefluiter Daan. De serieuze Daan is de jongeman die zijn werk ernstig neemt en die eens in de twee weken vrijwillig met Nadir op stap gaat, een getormenteerde jongen die op de vlucht vanuit Syrië in Nederland is verzeild geraakt. De flierefluiter is de jongeman die Tinder erbij neemt en vervolgens heel ongeduldig en snel naar seks toewerkt. Als Daan serieus is, is de schrijver dat doorgaans ook. Hij beschrijft de schrijnende situaties van de gezinnen die Daan begeleidt heel gedetailleerd en laat zien hoe Daan de zaken professioneel en correct aanpakt. Drehmanns voelt duidelijk niet de behoefte om met dat onderwerp te spotten en dat is goed. De schrijver heeft hier de juiste toon te pakken. Als Daan echter vrij heeft, mag er wel gelachen en gespot worden. Dan produceert Drehmanns een bij tijd en wijlen komische schets van observaties die Daan doet. Hij typeert dan kleine, vanzelfsprekende dingetjes net even anders door er een zintuiglijk aspect aan toe te voegen, waardoor je gedwongen wordt er nogmaals (of misschien wel voor het eerst) bij stil te staan.

"Binnen [bij Nadir] rook het naar ver weg."



of

"Twee eieren waren ijverig aan het watertrappelen in een steelpannetje ten behoeve van het verplichte zaterdagritueel."


Daan is een hoofdpersonage dat zichzelf onvermijdelijk de vernieling in moet rijden. Iedere lezer zal dit van ver zien aankomen en denken: Daan, zie jij dan niet wat hier aan de hand is? De situatie kan amper duidelijker zijn maar Daan lijdt aan tunnelvisie omdat hij er zelf te diep in zit. De lezer wacht, machteloos, tot het onvermijdelijke zich voltrekt. Drehmanns heeft dit goed uitgewerkt tot een soepel lezend boek. ‘Probleemgezinnen met kinderen’ kan als onderwerp wel eens zwaar gaan wegen maar hier is dat zeker niet het geval.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marvin O.

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur